De jaarrekening krijg je één keer per jaar en de eindrekening krijg je als je verhuist of je contract opzegt. Op beide rekeningen staat hoeveel energie je daadwerkelijk hebt verbruikt en wat je al hebt betaald met de termijnbedragen. Je ziet meteen of je geld moet bijbetalen of juist terugkrijgt. Lekker overzichtelijk. Zodra je jaarrekening klaarstaat in Mijn energiedirect.nl, krijg je van ons een e-mail.

Alles wat je wil weten over je jaarrekening en eindrekening.

Wanneer krijg ik mijn jaarrekening?

Je ontvangt één keer per jaar je jaarrekening. Wanneer dat is, hangt af van de datum waarop je klant bent geworden of bent verhuisd. Dat is dus niet altijd aan het begin of eind van een kalenderjaar. Op de jaarrekening vermelden we je verbruik en maken we de balans op. In Mijn energiedirect.nl zie je wanneer je jouw jaarrekening per e-mail ontvangt.

Wanneer krijg ik mijn eindrekening?

Binnen 6 weken nadat je contract is beëindigd, laten we je in een e-mail weten dat je eindrekening voor je klaarstaat. Of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen, hangt af van of je minder of meer energie hebt verbruikt dan dat je hebt voorgeschoten met de termijnbedragen.

Waarom moet ik bijbetalen op mijn jaar- of eindrekening?

We doen er alles aan om je termijnbedrag zo goed mogelijk in te schatten, zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan. Toch kan het gebeuren dat je moet bijbetalen. Dat kan hierdoor komen:

  • Je hebt meer stroom en/of gas verbruikt door bijvoorbeeld gezinsuitbreiding, nieuwe apparatuur of een koude periode. Je ingeschatte termijnbedrag is daardoor te laag geworden.
  • Je termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, terwijl je verbruik hetzelfde is gebleven.
  • Je hebt met je zonnepanelen minder stroom aan ons teruggeleverd dan verwacht.
  • We hebben je energieverbruik bij je aanmelding te laag ingeschat.
  • We hebben je meterstanden te laat ontvangen, waardoor we de jaarrekening hebben berekend over meer dan 1 jaar.
  • Je termijnbedrag is gebaseerd op je gemiddelde verbruik in een heel jaar. In koude maanden verbruik je meer dan je termijnbedrag, in warme maanden minder. Als je eindrekening over minder dan 12 maanden is berekend, kan je termijnbedrag dus gemiddeld te laag zijn geweest.
  • De meterstanden op je jaar- of eindrekening kloppen niet. Wijzig niet zelf je tarief, maar neem contact met ons op. Dan controleren we samen je rekening.

Ook handig om te weten over de eind- en jaarrekening.

Hieronder zie je antwoorden op andere veelgestelde vragen van klanten. Lees bijvoorbeeld meer over tussentijdse facturen of teruggeleverde stroom.

Kom je er zelf echt niet uit?
Neem contact met ons op.