Jaarrekening & Eindrekening.
Dat telt.

Alles wat je wilt weten over je jaarrekening en eindrekening.

De jaarrekening krijg je 1 keer per jaar. De eindrekening krijg je als je verhuist of je contract opzegt. Op beide rekeningen staat hoeveel energie je hebt verbruikt en wat je al hebt betaald. Zo zie jij meteen of je geld moet bijbetalen of juist terugkrijgt. Je krijgt een e-mail zodra de jaar- of eindrekening klaarstaat in Mijn energiedirect.

Jaar- of eindrekening bekijken

Wanneer krijg ik mijn jaarrekening?

Je ontvangt 1 keer per jaar je jaarrekening: 12 maanden nadat je klant bij ons werd. Of nadat je nieuwe contract ingang, bijvoorbeeld na een verhuizing. De jaarrekening ontvang je dus niet altijd aan het begin of eind van het kalenderjaar. Heb je de jaarrekening ontvangen en nog vragen? We leggen het graag uit.

Wanneer krijg ik mijn eindrekening?

De eindrekening krijg je als je verhuist of opzegt. Binnen 6 weken nadat je contract is beëindigd, ontvang je van ons een e-mail dat je eindrekening klaarstaat. Er staat best veel informatie in en misschien heb je nog vragen. Geen probleem, we nemen je stap voor stap mee.

Waarom krijg ik geld terug of moet ik bijbetalen?

We doen er alles aan om je termijnbedrag zo goed mogelijk in te schatten, zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan. Toch kan het gebeuren dat je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Dat kan komen door:

  • Je hebt meer of minder stroom en/of gas verbruikt dan het jaar ervoor.
  • Je termijnbedrag is verhoogd of verlaagd, terwijl je niet meer of minder verbruikt hebt.
  • Je hebt met je zonnepanelen meer of minder stroom teruggeleverd dan verwacht.
  • We hebben je verbruik bij je aanmelding te laag of te hoog ingeschat.
  • We hebben je meterstanden te laat ontvangen, waardoor we de berekening gemaakt hebben over meer dan 1 jaar. 

Valt je rekening hoger uit dan je had verwacht? Je termijnbedrag is gebaseerd op je gemiddelde verbruik. Terwijl je verbruik veel hoger kan zijn in bijvoorbeeld de koude maanden. Kloppen de meterstanden op je jaar- of eindrekening niet? Neem contact met ons op. Dan kijken we er samen naar.

Grip op je verbruik met onze handige app Regelneef.

Met onze handige app Regelneef heb je altijd inzicht in je verbruik. Je checkt je energieverbruik per dag, maand en jaar. Heb je meer of minder energie verbruikt dan verwacht? Geen probleem, de Vooruitkijker adviseert je over je termijnbedrag. Je past het termijnbedrag direct zelf aan. Handig, want zo kom je achteraf nooit voor verrassingen te staan.

Tip: je verbruik kan veranderen door bijvoorbeeld gezinsuitbreiding, nieuwe apparaten of koude wintermaanden. Je past je termijnbedrag dan makkelijk aan in de app. Zo gepiept.

Omdat we vinden dat onze klanten nog meer voordeel verdienen.

Met onze Goedzitters korting zit je als klant van Energiedirect nóg beter. Denk aan kortingen op energiebesparende producten. Waar wacht je nog op?

Ook handig om te weten over de eind- en jaarrekening.

Nog vragen of op zoek naar meer info over je eindrekening of jaarrekening? Hier vind je antwoorden waar we onze klanten vaak mee helpen.

De eindrekening krijg je als je contract is beëindigd. Dit kan zijn vanwege overlijden, een verhuizing of omdat je hebt opgezegd. Binnen 6 weken nadat je contract beëindigd is, laten we je in een e-mail weten dat je eindrekening voor je klaarstaat.

Bijbetalen is nooit leuk. Daarom doen we er alles aan om je termijnbedrag goed in te schatten. Moet je toch bijbetalen? Dat kan hierdoor komen:

  • Je hebt meer stroom en/of gas verbruikt, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, nieuwe apparatuur of een koudere periode. - Je verbruik is te laag ingeschat, waardoor je termijnbedrag niet hoog genoeg was.
  • Je termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, terwijl je niet minder bent gaan verbruiken.
  • Je hebt met je zonnepanelen minder stroom aan ons teruggeleverd dan verwacht.
  • De meterstanden op je jaar- of eindrekening kloppen niet. Controleer je meterstanden.

Met onze Regelneef app heb je grip op je verbruik. Check bijvoorbeeld je termijnbedrag met de Vooruitkijker. Zo voorkom je dat je de volgende keer moet bijbetalen. Je past eenvoudig zelf je termijnbedrag aan.

Je jaarrekening krijg je ongeveer 12 maanden nadat je contract is gestart. Zodra je jaarrekening voor je klaarstaat, sturen we je een e-mail.
Je vindt je jaarrekening in Mijn energiedirect en in de Regelneef app.

Kloppen de tarieven of meterstanden op je jaar- of eindrekening niet? Dat is vervelend. Neem online contact met ons op, dan controleren we samen je jaar- of eindrekening. Het is handig als je je termijnbedrag even niet wijzigt tot je contact met ons hebt gehad.

We verrekenen je tegoed eerst met je openstaande bedragen. Het overgebleven bedrag betalen we aan je uit. Bij je eindrekening kan het ook zijn dat je nog een termijn stroom en/of gas hebt gekregen, maar dat we de balans al hadden opgemaakt. Dan was die maand nog niet verrekend met het totaal.

Mijn jaar- of eindrekening bekijken

Check met de Vooruitkijker of je termijnbedrag nog past bij onze tarieven en je verbruik. En pas het eenvoudig zelf aan. Zo voorkom je dat je straks moet bijbetalen.

Tip: je verbruik kan veranderen door bijvoorbeeld gezinsuitbreiding, nieuwe apparaten of koude wintermaanden.

Wekte je meer stroom op dan je hebt verbruikt? Lekker bezig! Je levert de stroom die je over hebt terug aan het net en daarvoor krijg je een terugleververgoeding van € 0,05 per kWh. Let op: dit bedrag kan wijzigen door ontwikkelingen op de markt.

Het is helaas niet mogelijk om een tussentijdse factuur te krijgen.

Het is helaas niet mogelijk om een tussentijdse factuur te krijgen. De stroom die je teruglevert, verrekenen we met je verbruik. Lever je meer terug dan je zelf verbruikt, dan krijg je daarvoor een terugleververgoeding. Deze vergoeding berekenen we over de hele verbruiksperiode van je rekening. Dit zie je op je rekening met een - (minteken) voor het bedrag. Is je rekening gesplitst in meerdere periodes? Dan kan het zijn dat je in de ene periode meer hebt verbruikt dan teruggeleverd, of andersom.