Aan het laden...
Sinds 2002 altijd voordelige energie voor jou.

Het laatste energienieuws vind je hier

Nederlander wil liever een scherp tarief dan een welkomstcadeau.
22 Dec 2015

Nederlander wil liever een scherp tarief dan een welkomstcadeau.


De Nederlandse consument wil het liefst een scherp tarief, scherpe prijs of een korting wanneer hij klant wordt bij een bedrijf. Een welkomstcadeau is voor hem niet bepalend om voor een merk te kiezen. Bijna 80% van de consumenten weet namelijk dat zij een cadeau uiteindelijk zelf betalen via de tarieven die merken rekenen. Tweederde van de consumenten zegt daarom geen cadeau te willen. Dit blijkt uit representatief onderzoek van Millward Brown in opdracht van energiedirect.nl.

Nederlandse consument weet dat hij betaalt voor welkomstcadeau.

Van de ondervraagden heeft 78% liever een lager tarief, een lagere prijs of een korting dan een welkomstcadeau. Vier op de vijf consumenten zegt dat zij uiteindelijk zelf voor het welkomstcadeau betaalt. Zij beschouwen dergelijke cadeaus dan ook als sigaren uit eigen doos.

Of een welkomstcadeau bijdraagt aan het succes van een merk valt te betwijfelen. Nog geen 25% van de consumenten zegt op basis van het welkomstcadeau voor een merk te kiezen. Mocht blijken dat zij zelf voor een cadeau opdraaien, dan wil 67% het cadeau niet. 70% van de consumenten vindt dat een merk moet aangeven of en wat klanten zelf meebetalen aan het welkomstcadeau.

Ruim 40% van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan dat welkomstcadeaus vaak niet interessant zijn. Vooral mannen vinden dergelijke cadeaus ook niet nodig.

Energiedirect.nl liet het onderzoek uitvoeren als onderdeel van haar marketingcampagne met als thema ‘Hebben we niet, hebben we wel’. Energiedirect.nl pakt in deze campagne meerdere conventies op een directe manier aan. Zoals de trend dat merken om klanten te winnen met dure cadeaus als tablets, telefoons en laptops voor de Kerstman lijken te spelen, maar klanten daar uiteindelijk zelf voor laten betalen.


Terug naar het nieuwsoverzicht