Aan het laden...

De meterstanden online doorgeven.

We vragen je de meterstanden door te geven bij je aanmelding, om je verhuizing af te ronden of om een jaarnota op te kunnen stellen. Op elk moment ontvang je van ons een mailtje. Daarna geef je meterstanden altijd online door via Mijn energiedirect.nl. Met je meterstanden stellen we je verbruik vast. Op basis van je verbruik maken we elke 12 maanden de jaarnota of eindnota op.

Of swipe omlaag
Of scroll omlaag

Maak hieronder je keuze.

Meterstanden nieuwe klant.

Je wilt de meterstanden doorgeven omdat je net bent overgestapt naar energiedirect.nl.

  1. Voorschotbedrag wordt juist berekend
  2. Juiste eindnota van je vorige leverancier
  3. Beginstand is de basis voor juiste jaarnota
Meterstanden doorgeven
Meterstanden verhuizing.

Je bent al klant en wilt de meterstanden doorgeven omdat je gaat verhuizen

  1. Meterstanden doorgeven voor je oude en nieuwe adres
  2. Juiste meterstanden zorgen voor correcte nota’s
Meterstanden doorgeven
Meterstanden jaarnota.

Je bent al klant en wilt de meterstanden doorgeven voor de jaarnota.

  1. Jaarnota over een periode van 12 maanden
  2. We berekenen de kosten voor energie met je meterstanden
  3. Je betaalt alleen wat je werkelijk hebt verbruikt
Meterstanden doorgeven

Veelgestelde vragen over meterstanden.

Hier vindt je de veelgestelde vragen over meterstanden.

1. Hoe geef ik meterstanden door?
Wanneer je de meterstanden moet doorgeven, ontvang je van ons een e-mail. In deze e-mail staat een link naar Mijn energiedirect.nl, hier kun je eenvoudig de meterstanden doorgeven.
2. Waarom geef ik meterstanden door?
Meterstanden zijn de basis voor een correcte nota. Ze laten zien hoeveel stroom en gas je hebt verbruikt.
3. Wanneer vragen jullie om meterstanden?
Energiedirect.nl vraagt meterstanden op bij je aanmelding, om je verhuizing af te ronden of om een jaarnota (telkens na 12 maanden) op te kunnen stellen. Dit zijn de enige situaties dat we standen opvragen. Het plaatsen van een nieuwe meter of een tariefswijziging vormen geen aanleiding om je meterstanden op te vragen. Wanneer we de meterstanden nodig hebben, ontvang je hiervoor van ons een e-mail.
4. Hoe lees ik mijn meterstanden af?
Er zijn verschillende soorten stroommeters. We leggen per meter uit hoe je de meterstanden kunt aflezen.

Stroommeter met 1 telwerk
Sommige meters geven ook cijfer(s) achter de komma weer. Je hoeft alleen de cijfers vóór de komma door te geven. 



Stroommeter met 2 of meer telwerken
Telwerk I is meestal het bovenste of het linker telwerk en telwerk II het onderste of rechter telwerk. Dit staat altijd aangegeven op de meter met ‘I’ of ’II’. Er zijn echter stroommeters waarbij telwerk I het rechter telwerk is. Kijk dus altijd goed naar de aanduiding op de meter. Heb je een meter met 2 telwerken en vraagt energiedirect.nl om 1 telwerk door te geven? Geef dan alleen de stand door die oploopt. Heb je een meter met 3 telwerken? Het derde telwerk is dan voor teruglevering of het totaal van de eerste 2 telwerken.



Stroommeter met digitale telwerken
Dit kan een slimme meter zijn, maar dat hoeft niet. Bij een digitaal telwerk worden tot 4 verschillende standen weergegeven. De standen op telwerk I en II (T1 en T2) zijn je verbruik en de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) geven (indien van toepassing) je teruglevering weer. Je hoeft energiedirect.nl alleen de gevraagde standen door te geven. Er zijn 3 soorten meters met digitale telwerken:



Gasmeter
Je geeft alleen de cijfers vóór de komma door. De drie cijfers achter de komma in het rode vlak hoef je niet door te geven. Let op dat je niet de standen van de watermeter doorgeeft. De watermeter is vaak rond, terwijl de gasmeter rechthoekig is en vaak op een grote metalen kast zit.



Slimme meter
Een slimme meter wordt op afstand uitgelezen; je hoeft dus zelf geen standen door te geven. Krijg je toch een verzoek om de meterstanden door te geven? Dan heb je energiedirect.nl mogelijk geen toestemming gegeven om de slimme meter af te lezen. Ook kan het om een technische reden niet mogelijk zijn om de slimme meter uit te lezen. Je kunt de standen van de slimme meter zelf aflezen. Druk dan op de blauwe of groene knop. Je ziet telkens een meterstand en een bijbehorend telwerk. De standen op telwerk I en II (T1 en T2) geven het verbruik weer. De standen op telwerk III en IV (T3 en T4) geven (indien van toepassing) de teruglevering weer. Je hoeft energiedirect.nl alleen de gevraagde standen door te geven.


5. Waarom vragen de netbeheerder en energiedirect.nl mijn meterstanden op?
Je netbeheerder beheert de leidingen en meters die je gebruikt. De netbeheerder komt daarom minimaal eens in de 3 jaar langs om de meterstanden op te nemen. Energiedirect.nl vraagt je meterstanden op om je overstap af te ronden en correcte nota's te maken. Het is belangrijk om aan beide de meterstanden door te geven wanneer er om gevraagd wordt.
6. Het lukt me niet om de meterstanden door te geven, wat kan ik doen?
Lukt het niet om de meterstanden door te geven, bel dan met onze klantenservice nadat je het verzoek per e-mail hebt ontvangen om de meterstanden door te geven. De klantenservice is bereikbaar op 0900 – 3347328 (€ 0,70 per gesprek, plus je gebruikelijke belkosten).
7. Heeft energiedirect.nl mijn meterstanden ontvangen?
Na het doorgeven van de meterstanden ontvang je een bevestiging per e-mail met daarin de door jou doorgegeven meterstanden. Ook kun je de laatst doorgegeven meterstanden terugzien in Mijn energiedirect.nl.
8. Wat is het gevolg van niet doorgeven van meterstanden?
Wanneer je de meterstanden niet tijdig doorgeeft, dan berekenen we deze. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je nota, geef daarom tijdig de meterstanden door via Mijn energiedirect.nl.
9. Waarom kan ik niet het hele jaar meterstanden doorgeven?
We vragen bewust naar je meterstanden op momenten dat we deze nodig hebben voor het afronden van je aanmelding, verhuizing of het maken van je jaarnota. Omdat we geen gebruikmaken van standen die we op andere momenten ontvangen, is het niet mogelijk deze door te geven.
10. Moet ik mijn meterstanden doorgeven bij een contractwijziging?
Nee, dat hoeft niet. Op de jaarnota houden we rekening met de juiste tarieven per contractperiode.
11. Hoe komen jullie aan de meterstanden?
We doen er alles aan om de door jou doorgegeven standen te gebruiken. Als we deze niet hebben ontvangen, of als deze niet worden geaccepteerd door de netbeheerder, dan zijn deze berekend.
12. Hoe worden mijn meterstanden berekend?
Meterstanden worden berekend op basis van het verbruik op de laatste jaarnota. Als je de 1e jaarnota nog niet hebt ontvangen worden deze berekend op basis van het verbruik op je adres over de afgelopen jaren.
13. Ik heb verkeerde meterstanden doorgegeven, wat moet ik doen?
Wanneer je verkeerde meterstanden hebt doorgegeven, neem je contact op met onze klantenservice op 0900 – 3347328 (€ 0,70 per gesprek, plus je gebruikelijke belkosten).
14. Hoe lang duurt het voordat een correctie op mijn meterstanden is verwerkt?
Bij een correctie op de meterstanden is energiedirect.nl afhankelijk van meerdere partijen. Het is daarom niet mogelijk om vooraf een termijn te noemen. De medewerker houdt je per e-mail op de hoogte van de status van het correctieverzoek.
15. De meter werkt niet goed.
Wanneer de meter niet goed werkt, neem je contact op met de netbeheerder. Bij gaslucht rondom de meter of als de stroom volledig is uitgevallen neem je contact op met het storingsnummer: 0800-9009. In geval van gaslucht: Sluit de hoofdkraan van de gasmeter.Open ramen en deuren om gaslucht te verdrijven. Voorkom elke vorm van rook en open vuur.
16. Moet ik mijn meterstanden doorgeven bij een nieuwe meter?
Nee, dat hoeft niet. De meterstanden van de oude en de nieuwe meter ontvangen we van de netbeheerder. De netbeheerder heeft deze standen genoteerd tijdens het plaatsen van de nieuwe meter en geeft deze aan ons door.
17. Hoe moet ik de meterstanden van mijn teruglevermeter doorgeven?
De meterstanden voor de teruglevering worden automatisch per e-mail opgevraagd. In deze e-mail staat een link naar Mijn energiedirect.nl. Hier kun je eenvoudig de meterstanden voor teruglevering doorgeven.
18. Wat is een slimme meter?
De slimme meter is een nieuwe generatie energiemeter die de huidige meters voor stroom en gas vervangt. Deze digitale meter meet net als je huidige meter het stroom- en gasverbruik in je woning. Het verschil met de huidige meter is dat de slimme meter de meterstanden automatisch doorgeeft. Daarnaast volg je met behulp van de slimme meter zelf nauwkeurig je verbruik.
19. Wat zijn de voor- en nadelen van een slimme meter?
De slimme meter heeft een aantal voordelen. Het voornaamste voordeel is dat je meer inzicht krijgt in je energieverbruik. Dit inzicht maakt het besparen op energiekosten makkelijker. Daarnaast hoef je geen meterstanden meer door te geven, want de netbeheerder kan deze digitale meter op afstand uitlezen. Sommige mensen willen geen slimme meter om privacy redenen. Je kunt de slimme meter daarom altijd ‘uit’ laten zetten, waardoor deze niet meer op afstand uit te lezen is. Overigens zijn er strenge regels waaraan de meter zelf, maar ook de gegevensuitwisseling met de netbeheerder, moet voldoen. Als je zelf energie opwekt, kan het handig zijn de klassieke draaischijfmeter te behouden. Bij een klassieke meter gebeurt het verrekenen van teruggeleverde stroom automatisch en wordt teruggeleverde stroom niet apart geregistreerd.
20. Hoe krijg ik versneld een slimme meter?
Je kunt versneld een slimme meter aanvragen bij je netbeheerder. Bij een standaardplaatsing betaal je eenmalig € 72,60 (inclusief btw). Wanneer je alleen een elektriciteitsmeter hebt, betaal je € 67,76 (inclusief btw). Na aanvraag wordt de meter uiterlijk binnen 3 maanden geplaatst.
21. Hoe vaak wordt mijn slimme meter uitgelezen?
De meterstanden van de slimme meter worden uitgelezen op de volgende momenten:
  • Een keer per jaar voor het opmaken van de jaarnota.
  • Zes keer per jaar (elke twee maanden) voor het verbruik- en kostenoverzicht.
  • Als je overstapt naar een ander energiebedrijf, of als je verhuist.
22. Ik krijg binnenkort een slimme meter. Moet ik iets doorgeven?
Nee, dat hoeft niet. We krijgen automatisch bericht van de netbeheerder wanneer je een slimme meter hebt.
23. Is mijn privacy beschermd als ik een slimme meter heb?
Je meterstanden zijn alleen zichtbaar voor jezelf, je netbeheerder en je energieleverancier. De slimme meter laat je energieverbruik zien maar kan beslist geen inzicht geven in wat je precies in huis doet of wat voor apparaten je in huis hebt. De slimme meter wordt ook niet continue uitgelezen. Energiedirect.nl leest de slimme meterstanden alleen uit voor specifieke doeleinden, waaronder bijvoorbeeld het opmaken van de jaarnota.
24. Ik heb al een slimme meter. Kan ik het uitlezen blokkeren?
Ja, dit kan. Indien je liever niet hebt dat je meterstanden op afstand worden uitgelezen kunt je de meter bij je netbeheerder administratief uit laten zetten. Energiedirect.nl vraagt vervolgens de meterstanden per e-mail bij je op, die je kan doorgeven in Mijn energiedirect.nl.
25. Ik heb nog geen slimme meter. Kan ik een slimme meter weigeren?
Ja, geef dit bij je netbeheerder aan zodra je bericht krijgt dat je reguliere meter vervangen wordt door een slimme meter.
26. Wanneer krijg ik een slimme meter?
De invoering van de slimme meter duurt een aantal jaren. In de eerste twee jaar plaatst de netbeheerder slimme meters in nieuwbouwwoningen, bij grootschalige renovatie en bij reguliere vervanging. Je krijgt vanzelf bericht wanneer de netbeheerder in jouw wijk de oude meters gaat vervangen. Je hoeft zelf geen initiatief te nemen, tenzij je eerder een slimme meter wilt hebben. In dat geval neem je contact op met je netbeheerder.