Meten is weten.Duidelijk.

Edje met rekenmachine

Meterstanden doorgeven.

Af en toe vragen we je om je meterstanden door te geven. Bijvoorbeeld als je tarieven veranderen, bij een verhuizing of bij het opmaken van je jaarrekening. Je ontvangt vanzelf een e-mail als we je meterstanden nodig hebben. Tot die tijd hoef je niets te doen. Al een verzoek ontvangen? Geef je meterstanden dan eenvoudig door via onderstaande button.

In 4 makkelijke stappen.

  • Klik op de link in de e-mail die je van ons ontvangen hebt.
  • Kijk welke meterstand je door moet geven: stroom en/of gas.
  • Open je meterkast en lees je meterstand(en) af. Lastig? Gebruik het stappenplan
  • Noteer de standen. Of maak een foto. En geef je meterstanden online door.

Welke meter heb je in huis?

Een traditionele, digitale of slimme meter? Enkel of dubbel? Het soort meter dat bij je thuis hangt, bepaalt hoe we je energieverbruik en meterstanden registreren. Belangrijk om te weten. Veel huishoudens hebben afgelopen jaren via hun netbeheerder slimme meters gekregen. Jij nog niet? Je netbeheerder weet wanneer je aan de beurt bent of hoe je een slimme meter aanvraagt. Op Netbeheer Nederland vind je een overzicht van de websites van alle netbeheerders.
Vrouw vergelijkt licht en vuur

Ook handig om te weten over je meterstanden.

Nog vragen of op zoek naar meer info over je meterstanden doorgeven? Hier vind je antwoorden waar we onze klanten vaak mee helpen.
  • Ik heb meerdere e-mails gehad over het doorgeven van mijn meterstanden. Wat moet ik doen?

    Dat klopt! Soms hebben we je meterstanden om verschillende reden nodig. Bijvoorbeeld voor je nieuwe tarieven, maar ook voor je jaarrekening. In Mijn Energiedirect zie je precies welke meterstanden je nog door moet geven. Zie je geen melding (meer)? Dan hoef je nu niks te doen.
  • Waarom moet ik mijn meterstanden doorgeven terwijl ik een slimme meter heb?

    Dat klinkt inderdaad een beetje tegenstrijdig. Maar als het ons 7 dagen achter elkaar niet lukt om via je slimme meter je meterstanden uit te lezen, dan vragen we je om ze zelf even door te geven.

    Dit kan er aan de hand zijn:

    • Er is een technisch probleem. Je netbeheerder kan dit voor je checken.
    • Je hebt net een nieuwe meter gekregen. De volgende keer lukt het uitlezen waarschijnlijk wel.
    • Je slimme meter staat administratief op ‘uit’. Je netbeheerder kan het automatisch aflezen gemakkelijk weer aanzetten.
  • Hoe geef ik mijn meterstanden door?

    Je geeft je meterstanden voortaan eenvoudig zelf door via Mijn Energiedirect. Dit hoef je alleen te doen als je een verzoek van ons hebt ontvangen. 
  • Ik heb net een vast contract afgesloten. Moet ik mijn meterstanden doorgeven?

    Je krijgt vanzelf een e-mail als we je meterstanden nodig hebben voor je vaste contract. Tot die tijd hoef je niks te doen.

    Al een e-mail gehad? Geef je meterstanden dan door via Mijn Energiedirect.
  • Wat moet ik doen als de meterstanden in Mijn Energiedirect niet kloppen?

    Je hoeft niets te doen. Zodra je nieuwe meterstanden aan ons doorgeeft, passen we de meterstanden in je persoonlijke account aan. Voor de berekening van je jaar- of eindrekening gebruiken we de juiste meterstanden.

  • Ik heb de verkeerde meterstanden doorgegeven. Wat nu?

    Per ongeluk de verkeerde meterstanden ingevuld? Of kreeg je een foutmelding bij het doorgeven van je meterstanden? Neem online contact met ons op. Dan helpen we je verder.

  • Hoe lees ik mijn meterstanden af?

    Omdat elke meter net een beetje anders is, hebben we een handig stappenplan gemaakt. Zo zie je snel welke meter je hebt en hoe je de standen afleest. Appeltje eitje.