Modelcontract Stroom en Gas. Direct Energie Vergelijken.
Direct vergelijken met ons modelcontract.
Een energiecontract dat bij je past.
Bij Energiedirect kun je kiezen uit verschillende contracten. Benieuwd naar jouw persoonlijke aanbod?

Wat is een modelcontract?
Hier leggen we uit wat een modelcontract precies inhoudt, waarom het voor sommige consumenten aantrekkelijk kan zijn, en hoe je het beste een keuze maakt. Ook bespreken we de belangrijkste verschillen tussen modelcontracten, vaste contracten en andere variabele contracten, zodat je goed geïnformeerd kunt kiezen wat het beste bij jouw situatie past. Ontdek hoe je eenvoudig en transparant stroom en gas modelcontracten kunt vergelijken. We leggen uit wat een modelcontract inhoudt, waarom het interessant is, en hoe je het beste kunt kiezen. Let op: bij een modelcontract gelden variabele tarieven. De energieprijzen en je factuur kunnen dan veranderen gedurende het jaar.

Wanneer een modelcontract interessant is.
Een modelcontract voor energie is een speciaal soort variabel contract voor onbepaalde tijd, dat elke energieleverancier in Nederland verplicht moet aanbieden volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Dit contract is bedoeld om het voor consumenten eenvoudiger te maken om energiecontracten te vergelijken, omdat de voorwaarden bij alle leveranciers gelijk zijn. Toch zijn de tarieven van modelcontracten vaak minder voordelig dan andere aanbiedingen op de markt. Het modelcontract is vooral interessant als je flexibiliteit wilt en niet vast wilt zitten aan een langdurig contract. Je betaalt maandelijks een termijnbedrag en kunt op elk moment overstappen naar een andere leverancier, zonder extra kosten.
We gaan direct voor je aan de slag!
We houden je tijdens de overstap steeds per e-mail en sms op de hoogte. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd. Hieronder zie je wat we vanaf nu voor je gaan doen.
Bevestiging.
Welkom! Je krijgt van ons binnen 1 werkdag een e-mail ter bevestiging met jouw energiecontract.
Inloggegevens.
We sturen een e-mail met inloggegevens voor Mijn Energiedirect en onze Regelneef app. Download alvast de Regelneef app.
Opzeggen contract.
We zeggen je vorige contract voor je op. Hoef je zelf niets voor te regelen. Doen we gewoon.
Meterstanden.
We lezen je meterstanden automatisch uit. Dagelijks vragen we, van de vorige dag, de meterstanden per kwartier (stroom) en per uur (gas) op voor facturatie.
Start levering.
We starten met de levering van energie. Je krijgt standaard 100% groene stroom.
Jaarrekening.
12 maanden nadat we zijn gestart met het leveren van je energie, krijg je de jaarrekening. Proost op een nieuw jaar vol energie!
Hulpmiddelen voor Vergelijking
Wil je modelcontracten van verschillende energieleveranciers goed vergelijken? Maak dan gebruik van handige hulpmiddelen en tips om een weloverwogen keuze te maken. Zo kan je bijvoorbeeld een checklist maken waarbij je belangrijke punten naast elkaar zet, zoals de hoogte van het termijnbedrag, de manier waarop meterstanden worden doorgegeven, de hoogte van de terugleverkosten en hoe facturen en jaarrekeningen worden verstuurd. Kijk ook naar de bereikbaarheid van de klantenservice: kun je eenvoudig contact opnemen via e-mail, chat of telefoonnummer?
Energiedirect biedt bijvoorbeeld de regelneef app waarmee je je energieverbruik makkelijk kunt monitoren en je contractgegevens kunt inzien. Door deze factoren naast elkaar te zetten, krijg je inzicht in de verschillen tussen modelcontracten en kun je het contract kiezen dat het beste aansluit bij jouw wensen en situatie. Onthoud dat je altijd de vrijheid hebt om over te stappen naar een andere energieleverancier als je ergens anders een beter aanbod vindt. Zo blijf je flexibel en profiteer je van de voordelen van de energiemarkt.
Gebruik handige tools en tips om modelcontracten van verschillende energieleveranciers objectief naast elkaar te zetten. Denk aan een checklist en aandachtspunten die jij belangrijk vindt voor het vergelijken van voorwaarden en tarieven.
Wil je meer informatie over het modelcontract?
Neem dan contact op met klantenservice van Energiedirect via 073 - 8501834. Je kunt ook bellen naar dit telefoonnummer voor direct contact. We zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten). Energiedirect streeft ernaar om je snel en duidelijk antwoord te geven op je vragen.
Vul je gegevens in voor het bekijken van de modelcontracten.
Hieronder vind je een aantal antwoorden waar we onze klanten vaak mee helpen.
Bij je aanmelding als nieuwe klant ontvang je een e-mail. Hierin staat de datum waarop je contract start.
Na je aanmelding ontvang je binnen 24 uur een e-mail van ons. Hierin bevestigen we je aanmelding.
Geen mail ontvangen? Neem contact met ons op. Dan kijken we met je mee.
Ja, dat kan zeker! Ligt de startdatum verder dan 1 dag in de toekomst? Dan pas je de startdatum eenvoudig zelf aan in Mijn Energiedirect. Neem contact met ons op als je contract morgen start en je die datum wil aanpassen. Dan helpen we je om dit snel te regelen.
Soms verander je van gedachten. Daarom kun je bij ons je contract altijd annuleren binnen de bedenktijd van 14 dagen. Lees hier hoe het annuleren van je energiecontract werkt. Heb je vóór je annulering al wel energie van ons verbruikt? Dan betaal je alleen voor de geleverde energie.
Binnen 2 weken na het starten van de levering ontvang je de factuur van je eerste termijnbedrag. Je hebt 14 dagen de tijd om deze te betalen. Betaal je via automatische incasso? Dan zie je in Mijn Energiedirect op welke datum we het termijnbedrag afschrijven.
Je termijnbedrag bestaat uit:
- Leveringskosten voor stroom en/of gas. Heb je zonnepanelen? Dan houden we rekening met je teruglevering.
- Vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk.
- Belastingen van de overheid (opslag duurzame energie- en klimaattransitie, energiebelasting en btw).
- Terugleverkosten voor klanten met een vast of variabel contract en zonnepanelen.
Hoe we je termijnbedrag berekenen, hangt af van je situatie:
Nieuwe klant
Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Heb je je jaarverbruik zelf doorgegeven? Dan hebben we dat verbruik meegenomen in onze berekening.
Verlenging
Als je je contract verlengt, schatten we je nieuwe jaarverbruik in op basis van je verbruik van het afgelopen jaar. Je nieuwe verbruik en de tarieven van je nieuwe contract, gebruiken we om je termijnbedrag te berekenen.
Nieuw contractjaar en verhuizing
We berekenen elk jaar je termijnbedrag opnieuw. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar, de energieprijzen en belastingen. Ook als je verhuist, maken we een nieuwe berekening. Hierbij kijken we naar je eerdere verbruik en je nieuwe woning.