De ene is de andere niet.
Je netbeheerder kan het automatisch uitlezen van je slimme meter aan- of uitzetten. Bekijk wie je netbeheerder is en neem contact op.
Omdat elke meter net een beetje anders is, hebben we een handig stappenplan gemaakt. Zo zie je snel welke meter je hebt en hoe je de standen afleest. Appeltje eitje.
Een slimme meter is een digitale energiemeter die je stroom- en gasverbruik meet. De meter wordt op afstand uitgelezen door je energieleverancier en netbeheerder. Handig, want zelf je meterstanden doorgeven is daarom met de slimme meter niet nodig.
Veel huishoudens hebben de afgelopen jaren via hun netbeheerder slimme meters gekregen. Hangen er bij jou nog geen slimme meters in de meterkast? Kijk op de website van je netbeheerder wanneer je aan de beurt bent of hoe je een slimme meter aanvraagt.
Op de website van Netbeheer Nederland vind je de websites van de netbeheerders.
Op de omvormer zie je alleen hoeveel stroom je hebt opgewekt. De stroom die je opwekt gebruik je eerst thuis voor je apparaten. Wat overblijft, lever je terug.
Wekken je zonnepanelen niet genoeg op? Dan gebruik je de stroom die wij aan je leveren. Op je slimme meter zie je hoeveel stroom je hebt teruggeleverd of verbruikt. Vandaar het verschil tussen de omvormer en je slimme meter.
Als je een slimme meter hebt ontvang je elke maand een e-mail met een overzicht van je verbruik van de afgelopen maand en wat dat kost: het Energierapport. Hiermee vergelijk je je huidige verbruik met voorgaande jaren én met het landelijk gemiddelde. De kosten die in het Energierapport staan zijn je echte kosten van de afgelopen maand (en dus niet je termijnbedrag). Het rapport helpt je om inzicht te krijgen en houden op je energieverbruik.
Hangt je (nieuwe) slimme meter pas net in de meterkast? Dan ontvang je je eerste rapport ongeveer 2 maanden nadat hij is geactiveerd.
Heb je nog een traditionele meter? Dan krijg je elk jaar een Energierapport. We stoppen ’m als bijlage bij je jaarrekening.
Staat de teller stil of is het display niet leesbaar? Bel dan het Nationaal Storingsnummer op 0800-9009. Je netbeheerder lost het voor je op.
Loopt je meter nog wel en is je display leesbaar, maar denk je dat de meterstand niet klopt? Neem contact met ons op. Dan kijken we met je mee.