Alles over de energiemeter.De ene is de andere niet.
Meet je energieverbruik.
Meterstanden doorgeven.
Vragen over je energiemeter.
Inzicht in je energieverbruik met de slimme meter.

Ook handig om te weten over je energiemeter.
Hoe zet ik het automatisch uitlezen van mijn slimme meter aan of uit?
Je netbeheerder kan het automatisch uitlezen van je slimme meter aan- of uitzetten. Bekijk wie je netbeheerder is en neem contact op.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Hoe lees ik mijn meterstanden af?
Omdat elke meter net een beetje anders is, hebben we een handig stappenplan gemaakt. Zo zie je snel welke meter je hebt en hoe je de standen afleest. Appeltje eitje.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wat is een slimme meter?
Een slimme meter is een digitale energiemeter die je stroom- en gasverbruik meet. De meter wordt op afstand uitgelezen door je energieleverancier en netbeheerder. Handig, want zelf je meterstanden doorgeven is daarom met de slimme meter niet nodig.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wanneer krijg ik een slimme meter?
Veel huishoudens hebben de afgelopen jaren via hun netbeheerder slimme meters gekregen. Hangen er bij jou nog geen slimme meters in de meterkast? Kijk op de website van je netbeheerder wanneer je aan de beurt bent of hoe je een slimme meter aanvraagt.
Op de website van Netbeheer Nederland vind je de websites van de netbeheerders.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Waarom laat mijn omvormer een andere stand zien dan mijn slimme meter?
Op de omvormer zie je alleen hoeveel stroom je hebt opgewekt. De stroom die je opwekt gebruik je eerst thuis voor je apparaten. Wat overblijft, lever je terug.
Wekken je zonnepanelen niet genoeg op? Dan gebruik je de stroom die wij aan je leveren. Op je slimme meter zie je hoeveel stroom je hebt teruggeleverd of verbruikt. Vandaar het verschil tussen de omvormer en je slimme meter.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wat is een Energierapport?
Als je een slimme meter hebt ontvang je elke maand een e-mail met een overzicht van je verbruik van de afgelopen maand en wat dat kost: het Energierapport. Hiermee vergelijk je je huidige verbruik met voorgaande jaren én met het landelijk gemiddelde. De kosten die in het Energierapport staan zijn je echte kosten van de afgelopen maand (en dus niet je termijnbedrag). Het rapport helpt je om inzicht te krijgen en houden op je energieverbruik.
Hangt je (nieuwe) slimme meter pas net in de meterkast? Dan ontvang je je eerste rapport ongeveer 2 maanden nadat hij is geactiveerd.
Heb je nog een traditionele meter? Dan krijg je elk jaar een Energierapport. We stoppen ’m als bijlage bij je jaarrekening.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wat moet ik doen als mijn (slimme) meter kapot of in storing is?
Staat de teller stil of is het display niet leesbaar? Bel dan het Nationaal Storingsnummer op 0800-9009. Je netbeheerder lost het voor je op.
Loopt je meter nog wel en is je display leesbaar, maar denk je dat de meterstand niet klopt? Neem contact met ons op. Dan kijken we met je mee.
Heeft dit antwoord je geholpen?
