Aan het laden...
Sinds 2002 altijd voordelige energie voor jou.

Meterstanden

Heeft u een verzoek ontvangen om uw meterstanden door te geven? Dan kan eenvoudig online. We hebben uw meterstanden nodig voor uw jaarrekening, als u verhuist óf als u net klant bent geworden van energiedirect.nl.

Als u een slimme meter heeft, worden uw meterstanden automatisch uitgelezen en hoeft u niks te doen.

Mijn meterstanden doorgeven

Let op: om uw meterstanden door te kunnen geven, heeft u het opnamekenmerk nodig. U vindt het opnamekenmerk in de e-mail die u van ons heeft ontvangen.

Vraag en antwoord

Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Dat hangt af van waarvoor u uw meterstanden door wilt geven: 

  1. Voor advies over de hoogte van uw termijnbedrag
    De Vooruitkijker checkt of uw termijnbedrag nog past bij uw verbruik.

    Naar de Vooruitkijker

  2. Voor uw verhuizing
    Heeft u uw verhuizing al doorgegeven? U ontvangt dan vanzelf bericht wanneer het tijd is om de meterstanden door te geven. Tot die tijd hoeft u niets te doen. Als u een slimme meter heeft, lezen we de meterstanden op afstand uit. Dan hoeft u zelf geen meterstanden door te geven.

    Hoe geef ik mijn verhuizing door?

  3. Voor uw jaar- of eindrekening
    Wanneer we uw meterstanden nodig hebben, sturen we u een e-mail. Gebruik de link in de e-mail. Zo geeft u eenvoudig online uw meterstanden door.

  4. Voor uw overstap naar een andere leverancier
    Uw nieuwe leverancier vraagt om uw meterstanden en gebruikt ze als de beginstanden van uw nieuwe contract. Wij gebruiken ze als de eindstanden van uw contract bij ons. Van uw nieuwe leverancier hoort u hoe u de meterstanden door moet geven.
Hoe lees ik mijn meterstanden af?

Hoe u de meterstanden afleest hangt af van welke meter u heeft:

  • Slimme meter
  • Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
  • Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
  • Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
  • Gasmeter

Slimme meter
Uw standen worden automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Dit is een voorbeeld van een slimme meter:

Slimme meter

Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe knop. U noteert vier verschillende standen.

Handleiding slimme meter
Ziet uw meter er anders uit? Op onsenergie.net vindt u handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk

Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
Dit zijn voorbeelden van elektriciteitsmeters met 2 analoge telwerken:

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken

De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. 

Hoeft u maar 1 stand door te geven? Geef dan de stand door die oploopt.

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken

Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I en II (of T1 en T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (of T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

Er zijn 3 verschillende meters:

  • een meter met alle meterstanden op 1 display
  • een meter waar alle standen automatisch één voor één op het display worden getoond
  • een meter waar 1 stand op het display wordt getoond. Met de knop op de meter roept u de verschillende standen op

Gasmeter
Let op: Een gasmeter en een watermeter geven allebei de standen aan in m3. Een vergissing is daarom makkelijk gemaakt. Zo houdt u ze uit elkaar:  

  • De gasmeter is rechthoekig. De watermeter is meestal rond. 
  •  De gasmeter is een stuk groter dan de watermeter. 
  •  Op de watermeter zit vaak een klepje als bescherming.  
  • De gasmeter bevindt zich op knie-/scheenhoogte in de meterkast. De watermeter vindt u in een meterput bij de voordeur óf laag bij de vloer in de meterkast
Gasmeter

Geef alleen de cijfers voor de punt of komma door

Mijn jaar- of eindrekening klopt niet, wat nu?

Kloppen de tarieven of meterstanden op uw jaar- of eindrekening niet? Neem contact op met onze klantenservice zodat we uw jaar- of eindrekening kunnen controleren. Wij adviseren u om uw tarief tussentijds niet zelf te wijzigen.

Waarom moet ik meterstanden doorgeven terwijl ik een slimme meter heb?

Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven. We kunnen uw meterstanden niet op afstand uitlezen als: 

Wanneer krijg ik een verzoek om mijn meterstanden door te geven?

Wij vragen u om uw meterstanden: 

  • als wij uw jaarrekening opmaken 
  • als u zich als nieuwe klant aanmeldt
  • als u verhuist 
  • als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen
Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen.
Stapt u over? Dan ontvangt u een verzoek om meterstanden door te geven van uw nieuwe leverancier.
Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden niet op tijd doorgeef?

Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.

Er ging iets mis bij het doorgeven van mijn meterstanden, wat nu?

Heeft u per ongeluk de verkeerde meterstanden ingevuld of kreeg u een foutmelding bij het doorgeven van uw meterstanden? Neem contact op met onze klantenservice. We helpen u graag.

Ik wil geen herinneringen meer ontvangen om meterstanden door te geven, kan ik dit stopzetten?

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. Wij zorgen er dan voor dat u deze herinneringen niet meer ontvangt.

Hoe meld ik mij aan voor teruglevering?

Hoe u zich aanmeldt voor het terugleveren van stroom, hangt af van de situatie. Heeft u uw zonnepanelen:  

  • gekocht via energiedirect.nl? Dan heeft onze servicepartner u al aangemeld. U hoeft zelf niets meer te doen. 
  • niet via energiedirect.nl gekocht? Registreer dan uw terugleversysteem bij uw netbeheerder.
Wat is terugleveren?

Terugleveren betekent dat u zelf stroom levert aan het elektriciteitsnet. De stroom die u opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruikt u als eerste in uw eigen huis. Soms wekt u meer energie op dan u verbruikt. De overtollige stroom gaat dan via de elektriciteitsmeter naar het openbare elektriciteitsnet. 

U komt in aanmerking voor een terugleververgoeding als u:

  • uw terugleverinstallatie hebt geregistreerd uw terugleverinstallatie hebt geregistreerd bij de netbeheerder
  • energie teruglevert aan het elektriciteitsnet
  • stroom van ons afneemt
  • een geschikte elektriciteitsmeter heeft
  • een kleinverbruiksaansluiting heeft (waarde: maximaal 3 x 80 A)

    De stroom die u teruglevert, verrekenen we met uw verbruik.

    Lees hier meer over terugleveren. Heeft u vragen? Stuur een e-mail naar teruglevering@energiedirect.nl.

    Wat moet ik doen als de meterstanden in Mijn energiedirect.nl niet kloppen?

    U hoeft niets te doen, wij corrigeren dit zodra we actuele meterstanden van u ontvangen en verwerkt hebben. 

    Minimaal 1 keer per jaar ontvangen we uw meterstanden, voor uw jaar- of eindrekening. Wanneer u een slimme meter heeft, worden de standen automatisch uitgelezen. Heeft u geen slimme meter, of is het uitlezen niet gelukt, dan ontvangt u van ons een verzoek om uw meterstanden door te geven.

    Eerdere standen die niet juist waren, passen we met deze nieuwe meterstanden aan. Voor de berekening van uw jaar- of eindrekening worden dan de juiste meterstanden gebruikt.

    Mijn jaar- of eindrekening klopt niet, wat nu?

    De standen op mijn omvormer zijn hoger dan de standen op mijn slimme meter, hoe kan dat?
    Op de omvormer ziet u hoeveel stroom u opwekt, op de slimme meter hoeveel stroom u teruglevert. Het verschil tussen beide standen is de hoeveelheid stroom die u zelf hebt verbruikt. 

    De stroom die u opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruikt u namelijk als eerste in uw eigen huis. Soms wekt u meer stroom op dan u verbruikt. De overtollige stroom levert u via de meter terug aan het openbare elektriciteitsnet.

    Heeft u een andere vraag? Stel uw vraag aan ons.