Aan het laden...
Sinds 2002 altijd voordelige energie voor jou.

Meterstanden

U ontvangt van ons automatisch een bericht als u de meterstanden aan ons moet doorgeven. We hebben uw meterstanden nodig voor uw jaarrekening, als u verhuist óf als u een nieuwe klant bent van energiedirect.nl.

Als u een slimme meter heeft, worden uw meterstanden automatisch uitgelezen en hoeft u niks te doen.

Vraag en antwoord

Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Als we uw meterstanden nodig hebben, sturen we u een e-mail met een link. Via deze link geeft u eenvoudig online uw meterstanden door.

Hoe lees ik mijn meterstanden af?

Hoe u de meterstanden afleest hangt af van welke meter u heeft:

  • Slimme meter
  • Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
  • Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
  • Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
  • Gasmeter

Slimme meter
Bij de slimme meter worden uw standen automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Er zijn verschillende slimme meters, zoals bijvoorbeeld:

Slimme meter

Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe knop. U noteert vier verschillende standen. Heeft u een andere slimme meter dan u op de foto ziet? Op onsenergie.net vindt u handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
Dit is een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk

Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
Dit is een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken

De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. Als u maar 1 stand hoeft door te geven, geef dan de stand door die oploopt.

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
Dit is een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken

Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

Er zijn 3 verschillende meters:

  • Alle meterstanden staan op 1 display
  • De standen worden automatisch één voor één op het display getoond
  • Er wordt 1 stand op het display getoond, met de knop op de meter roept u de verschillende standen op

Gasmeter
Dit is een gasmeter:

Gasmeter

Als u de gasmeterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door. De cijfers in het rode vak vult u niet in.

Mijn jaar- of eindrekening klopt niet, wat nu?

Kloppen de tarieven of meterstanden op uw jaar- of eindrekening niet? Neem contact op met onze klantenservice zodat we uw jaar- of eindrekening kunnen controleren. Wij adviseren u om uw tarief tussentijds niet zelf te wijzigen.

Waarom moet ik meterstanden doorgeven terwijl ik een slimme meter heb?

Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven.

Wilt u weten hoe dit komt? Uw netbeheerder kan u vertellen of er iets mis is met uw slimme meter.

Zoek op wie uw netbeheerder is

Wanneer krijg ik een verzoek om mijn meterstanden door te geven?

Ieder jaar vragen we u om uw meterstanden aan ons door te geven voor de jaarrekening. Ook vragen we naar uw meterstanden als u een nieuwe klant bent, als u verhuist en als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen.

Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen en vragen we u deze zelf aan ons door te geven.

Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden niet op tijd doorgeef?

Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.

Er ging iets mis bij het doorgeven van mijn meterstanden, wat nu?
Heeft u per ongeluk de verkeerde meterstanden ingevuld of kreeg u een foutmelding bij het doorgeven van uw meterstanden? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Ik wil geen herinneringen meer ontvangen om meterstanden door te geven, kan ik dit stopzetten?

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. Wij zorgen er dan voor dat u deze herinneringen niet meer ontvangt.

Hoe meld ik mij aan voor teruglevering?
Wilt u stroom terugleveren, registreer dan uw terugleversysteem bij uw netbeheerder.
Wat is terugleveren?

Terugleveren betekent dat u zelf stroom levert aan het elektriciteitsnet. De stroom die u opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruikt u als eerste in uw eigen huis. Soms wekt u meer energie op dan u verbruikt. De overtollige stroom gaat dan via de elektriciteitsmeter naar het openbare elektriciteitsnet. 

U komt in aanmerking voor een terugleververgoeding als u:

  • uw terugleverinstallatie hebt geregistreerd uw terugleverinstallatie hebt geregistreerd bij de netbeheerder
  • energie teruglevert aan het elektriciteitsnet
  • stroom van ons afneemt
  • een geschikte elektriciteitsmeter heeft
  • een kleinverbruiksaansluiting heeft (waarde: maximaal 3 x 80 A)

    De stroom die u teruglevert, verrekenen we met uw verbruik.

    Lees hier meer over terugleveren. Heeft u vragen? Stuur een e-mail naar teruglevering@energiedirect.nl.

    Wat moet ik doen als de meterstanden in Mijn energiedirect.nl niet kloppen?

    U hoeft niets te doen, wij corrigeren dit zodra we actuele meterstanden van u ontvangen en verwerkt hebben. 

    Minimaal 1 keer per jaar ontvangen we uw meterstanden, voor uw jaar- of eindrekening. Wanneer u een slimme meter heeft, worden de standen automatisch uitgelezen. Heeft u geen slimme meter, of is het uitlezen niet gelukt, dan ontvangt u van ons een verzoek om uw meterstanden door te geven.

    Eerdere standen die niet juist waren, passen we met deze nieuwe meterstanden aan. Voor de berekening van uw jaar- of eindrekening worden dan de juiste meterstanden gebruikt.

    Mijn jaar- of eindrekening klopt niet, wat nu?

    Heeft u een andere vraag? Stel uw vraag aan ons.