Aan het laden...
Sinds 2002 altijd voordelige energie voor jou.

Meterstanden

Heeft u een verzoek ontvangen om uw meterstanden door te geven? Dan kan eenvoudig online. We hebben uw meterstanden nodig voor uw jaarrekening, als u verhuist óf als u net klant bent geworden van energiedirect.nl.

Als u een slimme meter heeft, worden uw meterstanden automatisch uitgelezen en hoeft u niks te doen.

Mijn meterstanden doorgeven

Let op: om uw meterstanden door te kunnen geven, heeft u het opnamekenmerk nodig. U vindt het opnamekenmerk in de e-mail die u van ons heeft ontvangen.

Vraag en antwoord

Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Dat hangt af van waarvoor u uw meterstanden door wilt geven: 

  1. Voor advies over de hoogte van uw termijnbedrag
    De Vooruitkijker checkt of uw termijnbedrag nog past bij uw verbruik.

    Naar de Vooruitkijker

  2. Voor uw verhuizing
    Heeft u uw verhuizing al doorgegeven? U ontvangt dan vanzelf bericht wanneer het tijd is om de meterstanden door te geven. Tot die tijd hoeft u niets te doen. Als u een slimme meter heeft, lezen we de meterstanden op afstand uit. Dan hoeft u zelf geen meterstanden door te geven.

    Hoe geef ik mijn verhuizing door?

  3. Voor uw jaar- of eindrekening
    Wanneer we uw meterstanden nodig hebben, sturen we u een e-mail. Gebruik de link in de e-mail. Zo geeft u eenvoudig online uw meterstanden door.
Hoe lees ik mijn meterstanden af?

Hoe u de meterstanden afleest hangt af van welke meter u heeft:

  • Slimme meter
  • Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
  • Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
  • Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
  • Gasmeter

Slimme meter
Uw standen worden automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Dit is een voorbeeld van een slimme meter:

Slimme meter

Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe knop. U noteert vier verschillende standen. Ziet uw meter er anders uit? Op onsenergie.net vindt u handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk

Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
Dit zijn voorbeelden van elektriciteitsmeters met 2 analoge telwerken:

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken

De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. 

Hoeft u maar 1 stand door te geven? Geef dan de stand door die oploopt.

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken

Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I en II (of T1 en T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (of T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

Er zijn 3 verschillende meters:

  • een meter met alle meterstanden op 1 display
  • een meter waar alle standen automatisch één voor één op het display worden getoond
  • een meter waar 1 stand op het display wordt getoond. Met de knop op de meter roept u de verschillende standen op

Gasmeter
Let op: Een gasmeter en een watermeter geven allebei de standen aan in m3. Een vergissing is daarom makkelijk gemaakt. Zo houdt u ze uit elkaar:  

  • De gasmeter is rechthoekig. De watermeter is meestal rond. 
  •  De gasmeter is een stuk groter dan de watermeter. 
  •  Op de watermeter zit vaak een klepje als bescherming.  
  • De gasmeter bevindt zich op knie-/scheenhoogte in de meterkast. De watermeter vindt u in een meterput bij de voordeur óf laag bij de vloer in de meterkast
Gasmeter

Geef alleen de cijfers voor de punt of komma door

Mijn jaar- of eindrekening klopt niet, wat nu?

Kloppen de tarieven of meterstanden op uw jaar- of eindrekening niet? Neem contact op met onze klantenservice zodat we uw jaar- of eindrekening kunnen controleren. Wij adviseren u om uw tarief tussentijds niet zelf te wijzigen.

Waarom moet ik meterstanden doorgeven terwijl ik een slimme meter heb?

Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven. We kunnen uw meterstanden niet op afstand uitlezen als: 

Wanneer krijg ik een verzoek om mijn meterstanden door te geven?

Wij vragen u om uw meterstanden: 

  • als wij uw jaarrekening opmaken 
  • als u zich als nieuwe klant aanmeldt
  • als u verhuist 
  • als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen
Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen.
Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden niet op tijd doorgeef?

Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.

Er ging iets mis bij het doorgeven van mijn meterstanden, wat nu?

Heeft u per ongeluk de verkeerde meterstanden ingevuld of kreeg u een foutmelding bij het doorgeven van uw meterstanden? Neem contact op met onze klantenservice. We helpen u graag.

Ik wil geen herinneringen meer ontvangen om meterstanden door te geven, kan ik dit stopzetten?

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. Wij zorgen er dan voor dat u deze herinneringen niet meer ontvangt.

Hoe meld ik mij aan voor teruglevering?

Hoe u zich aanmeldt voor het terugleveren van stroom, hangt af van de situatie. Heeft u uw zonnepanelen:  

  • gekocht via energiedirect.nl? Dan heeft onze servicepartner u al aangemeld. U hoeft zelf niets meer te doen. 
  • niet via energiedirect.nl gekocht? Registreer dan uw terugleversysteem bij uw netbeheerder.
Wat is terugleveren?

Terugleveren betekent dat u zelf stroom levert aan het elektriciteitsnet. De stroom die u opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruikt u als eerste in uw eigen huis. Soms wekt u meer energie op dan u verbruikt. De overtollige stroom gaat dan via de elektriciteitsmeter naar het openbare elektriciteitsnet. 

U komt in aanmerking voor een terugleververgoeding als u:

  • uw terugleverinstallatie hebt geregistreerd uw terugleverinstallatie hebt geregistreerd bij de netbeheerder
  • energie teruglevert aan het elektriciteitsnet
  • stroom van ons afneemt
  • een geschikte elektriciteitsmeter heeft
  • een kleinverbruiksaansluiting heeft (waarde: maximaal 3 x 80 A)

    De stroom die u teruglevert, verrekenen we met uw verbruik.

    Lees hier meer over terugleveren. Heeft u vragen? Stuur een e-mail naar teruglevering@energiedirect.nl.

    Wat moet ik doen als de meterstanden in Mijn energiedirect.nl niet kloppen?

    U hoeft niets te doen, wij corrigeren dit zodra we actuele meterstanden van u ontvangen en verwerkt hebben. 

    Minimaal 1 keer per jaar ontvangen we uw meterstanden, voor uw jaar- of eindrekening. Wanneer u een slimme meter heeft, worden de standen automatisch uitgelezen. Heeft u geen slimme meter, of is het uitlezen niet gelukt, dan ontvangt u van ons een verzoek om uw meterstanden door te geven.

    Eerdere standen die niet juist waren, passen we met deze nieuwe meterstanden aan. Voor de berekening van uw jaar- of eindrekening worden dan de juiste meterstanden gebruikt.

    Mijn jaar- of eindrekening klopt niet, wat nu?

    De standen op mijn omvormer zijn hoger dan de standen op mijn slimme meter, hoe kan dat?
    Op de omvormer ziet u hoeveel stroom u opwekt, op de slimme meter hoeveel stroom u teruglevert. Het verschil tussen beide standen is de hoeveelheid stroom die u zelf hebt verbruikt. 

    De stroom die u opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruikt u namelijk als eerste in uw eigen huis. Soms wekt u meer stroom op dan u verbruikt. De overtollige stroom levert u via de meter terug aan het openbare elektriciteitsnet.

    Heeft u een andere vraag? Stel uw vraag aan ons.