Aan het laden...
Sinds 2002 altijd voordelige energie voor jou.

Elk jaar ontvangt u van ons een e-mail, waarin we u laten weten dat uw jaarrekening klaarstaat in Mijn energiedirect.nl. De eindrekening krijgt u als u verhuist of opzegt. Op deze rekeningen staan uw werkelijke verbruik en het totaal van de termijnbedragen die u al betaald heeft. U ziet direct of u geld terugkrijgt of dat u moet bijbetalen. Lekker overzichtelijk.

Jaar- of eindrekening bekijken

Vraag en antwoord

Hoe moet ik mijn jaar- of eindrekening lezen?

Bekijk een voorbeeld en lees onze uitgebreide uitleg van de begrippen die op uw jaar- of eindrekening staan.

Hoe verrekenen jullie de stroom die ik teruglever?

Op uw jaarrekening verrekenen we de stroom die u teruglevert met de stroom die u verbruikt heeft. We rekenen met hetzelfde tarief als het tarief dat u betaalt voor uw verbruik. Wekt u meer stroom op dan u verbruikt, dan krijgt u € 0,06 per Kw/H vergoed. Dit tarief kan wijzigen door marktontwikkelingen.

Hoe voorkom ik dat ik moet bijbetalen op mijn jaarrekening?

Als uw termijnbedrag goed is afgestemd op uw verbruik, voorkomt u bijbetalen op uw jaarrekening.

Als u een slimme meter heeft, ontvangt u om de maand een verbruikskostenvergelijking. Daarop ziet u uw verbruik van de afgelopen 2 maanden. Had u in dezelfde 2 maanden van voorgaande jaren al een slimme meter? Dan vermelden we op de verbruikskostenvergelijking ook uw eerdere verbruik in deze periode.

Verwacht u dat uw energieverbruik stijgt? Pas dan eenvoudig zelf uw termijnbedrag aan in Mijn energiedirect.nl.

Mijn termijnbedrag aanpassen

Kan ik een tussentijdse factuur krijgen?

Het is niet mogelijk om tijdens uw verbruiksjaar tussentijds een factuur te krijgen. Aan het einde van uw verbruiksjaar ontvangt u uw jaarrekening.

Kan ik kiezen hoe ik mijn jaar- of eindrekening ontvang?

We versturen uw jaar- en eindrekening altijd per e-mail.

Waarom ontvang ik geen facturen meer?

Betaalt u via automatische incasso, dan ontvangt u geen maandelijkse facturen voor uw termijnbedrag. In het betalingsoverzicht in Mijn energiedirect.nl vindt u een overzicht van uw termijnbedragen en uw jaarrekening(en).

Mijn betalingsoverzicht bekijken

Maakt u zelf elke maand uw termijnbedrag aan ons over, dan ontvangt u standaard uw factuur per e-mail.

Waarom moet ik bijbetalen op mijn jaar- of eindrekening?

Mogelijke oorzaken waarom u moet bijbetalen zijn:

  • U heeft meer stroom en/of gas verbruikt dan verwacht (bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, nieuwe apparatuur of een koudere periode).
  • Uw verbruik is te laag ingeschat, waardoor uw termijnbedrag niet toereikend was.
  • Uw termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, terwijl u niet minder bent gaan verbruiken.
  • U heeft minder stroom aan ons heeft teruggeleverd dan verwacht.
  • We hebben uw meterstanden later ontvangen, waardoor uw jaar- of eindrekening berekend is over meer dan 1 jaar.
  • Uw meterstanden kloppen niet.
Waarom ontvang ik minder tegoed dan op mijn jaar- of eindrekening staat?

We verrekenen een tegoed op uw jaar- of eindrekening eerst met openstaande bedragen. Het overgebleven bedrag betalen we aan u uit.

Wanneer krijg ik mijn eindrekening?

U krijgt binnen maximaal 6 weken na de einddatum van uw contract uw eindrekening. Zodra de eindafrekening voor u klaarstaat in Mijn energiedirect.nl ontvangt u een e-mail.

Wanneer krijg ik mijn jaarrekening?

Ieder jaar krijgt u van ons een jaarrekening. U ontvangt een e-mail als uw jaarrekening online voor u klaarstaat. In mijn energiedirect.nl ziet u welke maand u uw jaarrekening kunt verwachten.

De ontvangstdatum van mijn jaarrekening bekijken

Mijn jaar- of eindrekening klopt niet, wat nu?

Kloppen de tarieven of meterstanden op uw jaar- of eindrekening niet? Neem contact op met onze klantenservice zodat we uw jaar- of eindrekening kunnen controleren. Wij adviseren u om uw tarief tussentijds niet zelf te wijzigen.

Heeft u een andere vraag? Stel uw vraag aan ons.