Alles over het Noodfonds Zo zit het.

Wat is het Noodfonds?

Het Noodfonds helpt mensen die moeite hebben met het betalen van de energierekening. Het fonds kijkt naar je inkomen en hoeveel je betaalt voor energie. Heb je recht op steun? Dan betaalt het Noodfonds tijdelijk een deel van je energierekening.

Het Noodfonds is gesloten.

In april 2025 was er 56,3 miljoen euro beschikbaar om mensen te helpen. Helaas is dit bedrag nu op. Daarom is het Noodfonds gesloten. Je kunt geen aanvraag meer doen.

Dit heb je nodig voor je aanvraag.

Voor een aanvraag bij het Noodfonds heb je deze gegevens nodig: 

Soms heeft het Noodfonds extra informatie nodig. Dan vragen ze een document waarop je naam, klantnummer en leveringsadres staan. Je kunt dan de eerste pagina van je jaarrekening opsturen. Deze vind je in Mijn Energiedirect en de Regelneef app. Of stuur je energiecontract op. Kijk hiervoor in je mail en zoek op ‘Welkom bij Energiedirect'. 

Als je aanvraag is goedgekeurd.

Als je aanvraag is goedgekeurd, krijg je een mail van het Noodfonds. Daarna krijg je binnen 4 weken een mail van ons. Daarin staat welk bedrag je krijgt.

Dit doen we met het bedrag.

Als je openstaande rekeningen hebt, betalen we die eerst met het bedrag. Is er daarna nog geld over? Dan betalen we hiermee je energierekening, zoals je jaarrekening en termijnbedrag. Dit doen we elke maand tot het bedrag op is, maar uiterlijk tot 1 november 2025. Is het bedrag dan nog niet op? Dan storten we het geld dat over is binnen 2 weken op je rekening.

Je aanvraag volgen.

Op de website van het Noodfonds volg je je aanvraag via ‘MijnAanvraag’. Je krijgt ook mails van het Noodfonds als er iets verandert in je aanvraag. Zo blijf je altijd op de hoogte.

Zo log je in op 'MijnAanvraag'.
  • Ga naar ‘MijnAanvraag’ op de website van het Noodfonds.
  • Vul het mailadres in waarmee je de aanvraag hebt gedaan.
  • Vul je aanvraagnummer in. Dit staat in de mail die je van het Noodfonds hebt gekregen.
  • Klik op ‘Bevestig je gegevens’. 
  • Je krijgt een code via mail. Vul deze code in om in te loggen.

Ook handig om te weten over het Noodfonds.

Nog vragen of op zoek naar meer info over het Noodfonds? Hier vind je antwoorden waar we onze klanten vaak mee helpen.

Helaas kun je geen steun meer krijgen uit het Noodfonds. Ook niet als het door drukte bij het Noodfonds niet gelukt is om een aanvraag te doen. We begrijpen dat dit vervelend is. En denken graag met je mee. 

Kun je je energierekening niet betalen? Neem contact met ons op. Dan kijken we samen naar een oplossing.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Als je aanvraag is gelukt, krijg je een bevestiging via mail van het Noodfonds. Heb je geen mail gekregen? Dan is je aanvraag waarschijnlijk niet gelukt. Je kunt dan helaas geen steun meer krijgen. 

Weet je zeker dat je een aanvraag hebt gedaan, maar heb je geen bevestiging gekregen? Stuur een mail naar info@noodfondsenergie.nl. Zij helpen je graag verder.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Neem contact op met het Noodfonds. Bel naar 085 – 088 1111 (op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur). Of stuur een mail naar info@noodfondsenergie.nl. Zij helpen je graag verder.  
 
Let op: het kan soms druk zijn. Je moet dan misschien wat langer wachten.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Ja, voor een aanvraag bij het Noodfonds moet het energiecontract op jouw naam staan. Of op naam van iemand die bij jou in huis woont.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Het Noodfonds vraagt om je laatste termijnbedrag. Betaal je via automatische incasso? Dan krijg je geen aparte factuur. Je kunt je laatste termijnbedrag vinden in: 

Betaal je handmatig? Dan krijg je elke maand een factuur. Deze vind je in Mijn Energiedirect en de Regelneef app

Heeft dit antwoord je geholpen?