Het termijnbedrag.
Alles wat je moet weten.

Wat is een termijnbedrag?

Je betaalt voor de energie die wij jou leveren. Hoeveel dat is, hangt af van de tarieven en je energieverbruik. De tarieven kunnen veranderen en je energieverbruik weten we pas aan het eind van je contractjaar. Daarom betaal je vanaf het moment dat je klant bent, alvast elke maand een deel van je rekening. Dat is het termijnbedrag.

Je termijnbedrag uitgelegd in 4 stappen.
  • We schatten je jaarlijks verbruik in en delen dit door 12. Dit verbruik maal de kosten is het termijnbedrag dat je maandelijks betaalt.
  • Na een jaar verrekenen we je werkelijke verbruik met wat je al betaald hebt. Je krijgt geld terug of je betaalt bij.
  • Tussendoor adviseert de Vooruitkijker of je termijnbedrag matcht met de tarieven en je verbruik. Handig!
  • Je past je termijnbedrag eenvoudig zelf aan in Mijn Energiedirect of in de Regelneef app. Zo gepiept.

Geld terug op je jaarrekening en toch een hoger termijnbedrag.

Kreeg je geld terug na je jaarrekening en is nu je termijnbedrag verhoogd? We leggen het uit.

  • We berekenen je termijnbedrag met je gemiddelde energieverbruik van de afgelopen jaren. Misschien verbruik je dit jaar minder energie, maar als je het jaar daarvoor wel (veel) meer gebruikte, komt je gemiddelde energieverbruik hoger uit.
  • Was het deze winter warmer dan verwacht? Dan heb je minder gas verbruikt en dat zie je terug op je jaarrekening. Voor je termijnbedrag rekenen we met KNMI-gegevens over meerdere jaren.
  • Ook hogere kosten vanuit de netbeheerder of de overheid kunnen zorgen voor een hoger termijnbedrag.

De opbouw van je termijnbedrag.

Je termijnbedrag bestaat uit:

  • Leveringskosten voor stroom en/of gas
  • Netbeheerkosten voor het gebruik en het onderhoud van het netwerk
  • Belastingen van de overheid
  • Terugleverkosten (alleen voor klanten met zonnepanelen)

Je termijnbedrag aanpassen.

Je past je termijnbedrag eenvoudig aan in Mijn Energiedirect of in Regelneef app. Er zijn 2 situaties waarin je nog even moet wachten voordat je je termijnbedrag kunt aanpassen:

  • Je krijgt binnen 6 weken je jaarrekening. Nadat je je jaarrekening hebt ontvangen, kun je je termijnbedrag weer aanpassen.
  • Je bent net klant bij ons geworden en je contract is nog niet gestart. Na de startdatum kun je je termijnbedrag aanpassen.

Waarom is mijn termijnbedrag verhoogd?

Kreeg je geld terug na je jaarrekening en is nu je termijnbedrag verhoogd? We leggen je uit hoe dit zit.

Soms passen we je termijnbedrag aan om te voorkomen dat je een jaar later (veel) moet bijbetalen. In de berekening van het termijnbedrag houden we rekening met:

  • Je gemiddelde energieverbruik van de afgelopen jaren. Misschien verbruikte je afgelopen jaar minder energie, maar in de jaren daarvoor meer.
  • Het weer. Was het afgelopen winter warmer dan gemiddeld? Dan kan dat voor een lager energieverbruik gezorgd hebben. We houden rekening met historische KNMI-gegevens over een langere periode.
  • Kosten vanuit de netbeheerder en overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen. Een stijging in deze tarieven verwerken we in je nieuwe termijnbedrag.

Waarom is mijn termijnbedrag verlaagd?

Moest je bijbetalen na je jaarrekening en is je termijnbedrag nu verlaagd? We leggen het uit.

Na het opmaken van je jaarrekening, berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Soms passen we je termijnbedrag aan om te voorkomen dat je te veel betaalt. In de berekening van het termijnbedrag houden we rekening met:

  • Het gemiddelde energieverbruik van de afgelopen jaren. Je verbruikte dit jaar misschien meer energie, maar daarvoor juist (veel) minder.
  • Het weer. Was het deze winter kouder dan gemiddeld? Dan heb je meer gas verbruikt en dat zie je terug op je jaarrekening. Voor je termijnbedrag rekenen we met KNMI-gegevens over meerdere jaren.
  • Schommelingen in energieprijzen. Ook kosten vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, zorgen soms voor een lager termijnbedrag.

Ook handig om te weten over het termijnbedrag.

Nog vragen of op zoek naar meer info over je termijnbedrag? Hier vind je antwoorden waar we onze klanten vaak mee helpen.

Logische vraag. Want je tarieven staan natuurlijk vast. Je verbruik, de energiebelasting en netbeheerkosten kunnen wél veranderen. In 2024 verhoogt de overheid de energiebelasting op gas. En ook de netbeheerkosten stijgen. Hierdoor ga je meer betalen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Besparen op energie levert nu meer op dan ooit. Bekijk hoe jij kunt besparen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Soms verhogen of verlagen we je termijnbedrag voor het nieuwe jaar. Zodat je aan het eind van het jaar niet voor verrassingen komt te staan. Dit doen we bijvoorbeeld in de volgende situaties:

  • Als de energieprijzen stijgen of dalen. Je termijnbedrag stijgt mee als je een variabel contract hebt met de nieuwe hogere tarieven.
  • Als we verwachten dat je volgend jaar meer of minder stroom en/of gas gaat verbruiken. Bijvoorbeeld omdat het afgelopen winter warmer of kouder was dan gemiddeld.
  • Als je moest bijbetalen of geld terugkreeg op je laatste jaarrekening.
  • Als je vaste contract is afgelopen. We berekenen je nieuwe termijnbedrag met de tarieven van je vaste contract én met de tarieven van je nieuwe variabele contract.

En we houden altijd rekening met schommelingen in leveringskosten. Deze schommelingen hebben invloed op variabele contracten. Ook hogere kosten vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, zorgen soms voor een hoger termijnbedragadvies. Deze kosten hebben invloed op vaste en variabele contracten.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Er zijn 2 situaties waarin het even niet mogelijk is om je termijnbedrag aan te passen.

  • Je krijgt binnen 6 weken je jaarrekening. Nadat je deze hebt ontvangen, kun je je termijnbedrag weer aanpassen.
  • Je bent net klant bent bij ons geworden en je contract is nog niet gestart. Na de startdatum kun je je termijnbedrag aanpassen.

Gelden deze situaties niet voor jou? Misschien is er iets anders aan de hand. Neem online contact met ons op. Dan regelen we het voor je.

Heeft dit antwoord je geholpen?

We willen voorkomen dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen óf elke maand te veel betaalt. Daarom houden we je verbruik goed in de gaten. En adviseren we soms om je termijnbedrag te verhogen of te verlagen. Dat doen we als:

  • De tarieven zijn gewijzigd.
  • Je meer of minder verbruikt dan verwacht.
  • Het kouder of warmer was dan gemiddeld.

Ook gewijzigde kosten (meestal per 1 januari) vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, hebben invloed op je termijnbedragadvies.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Ja. We schatten in hoeveel je zonnepanelen per jaar opleveren en hoeveel stroom je teruglevert aan het net. Dit doen we op basis van je teruglevering en KNMI-gegevens.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je termijnbedrag bestaat uit:

  • Leveringskosten voor stroom en/of gas. Heb je zonnepanelen? Dan houden we rekening met je teruglevering.
  • Vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk.
  • Belastingen van de overheid (opslag duurzame energie- en klimaattransitie, energiebelasting en btw).
  • Terugleverkosten (alleen voor klanten met zonnepanelen)

Hoe we je termijnbedrag berekenen, hangt af van je situatie:

Nieuwe klant

Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Heb je je jaarverbruik zelf doorgegeven? Dan hebben we dat verbruik meegenomen in onze berekening.

Verlenging

Als je je contract verlengt, schatten we je nieuwe jaarverbruik in op basis van je verbruik van het afgelopen jaar. Je nieuwe verbruik en de tarieven van je nieuwe contract, gebruiken we om je termijnbedrag te berekenen.

Nieuw contractjaar en verhuizing

We berekenen elk jaar je termijnbedrag opnieuw. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar, de energieprijzen en belastingen. Ook als je verhuist, maken we een nieuwe berekening. Hierbij kijken we naar je eerdere verbruik en je nieuwe woning.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Jazeker! In Mijn Energiedirect pas je onder ‘persoonlijke gegevens’ snel en eenvoudig de betaaldatum van je termijnbedrag aan.

Betaaldatum aanpassen

Heeft dit antwoord je geholpen?

In je nieuwe huis ga je misschien meer of minder verbruiken. Daarom berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Als je je verhuizing doorgeeft, zie je direct wat je nieuwe termijnbedrag is. Dit pas je zelf makkelijk aan in Mijn Energiedirect of de Regelneef app.

Heeft dit antwoord je geholpen?