Bij energiedirect.nl vind je online antwoord op je vraag. Heb je liever telefonisch contact? Bel ons op 073-850-18-20. We zijn bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 14.00 uur.
Je termijnbedrag is het bedrag dat je ons iedere maand betaalt. Je past dit bedrag eenvoudig zelf aan in Mijn energiedirect.nl. Zo heb je zelf de controle over je jaarrekening. Da’s handig.

Je termijnbedrag uitgelegd in 4 stappen. 

Stap 1
We schatten je jaarlijks verbruik in en delen dit door 12. Dit verbruik maal de kosten is het termijnbedrag dat je maandelijks betaalt. 
Stap 2
Na een jaar verrekenen we je werkelijke verbruik met wat je al betaald hebt. Je krijgt geld terug of je betaalt bij.
Stap 3
Tussendoor adviseert de Vooruitkijker of je termijnbedrag matcht met je verbruik. Handig!
Stap 4
Je past je termijnbedrag eenvoudig zelf aan in Mijn energiedirect.nl of in de Regelneef app. Zo gepiept.
 

Wat is een termijnbedrag?

klaas rond

Uitleg bij het termijnbedrag.

Je betaalt voor de energie die wij jou leveren. Hoeveel dat is, hangt af van je energieverbruik. En je energieverbruik weten we pas aan het eind van je contractjaar. Daarom betaal je vanaf het moment dat je klant bent, alvast elke maand een deel van je rekening. Dat is het termijnbedrag. 

Je verbruikt niet elke maand evenveel energie. Dus eigenlijk zou je ons elke maand een ander bedrag moeten betalen. Da’s niet handig. Daarom schatten we van tevoren in hoeveel energie je in een heel jaar verbruikt. Dat delen we door 12 termijnen. Na een jaar maken we de jaarrekening op. We kijken dan hoeveel energie je hebt afgenomen en hoeveel je in de 12 termijnen hebt betaald. Vervolgens krijg je geld terug of betaal je bij. We adviseren je dan ook over een nieuw termijnbedrag.

Tip: gebruik het advies van de Vooruitkijker.

Check of je termijnbedrag matcht met je verbruik en voorkom bijbetalen op je jaarrekening. Geen goede match? Je past meteen eenvoudig zelf je termijnbedrag aan. De Vooruitkijker vind je in Mijn energiedirect.nl en in Regelneef app. De Vooruitkijker werkt alleen als we je laatste meterstanden hebben. Geef deze zelf door in de app. Of geef ons toestemming om je slimme meter uit te lezen. Ook dat regel je makkelijk in Mijn energiedirect.nl of de app. 

Altijd grip op je termijnbedrag.

De opbouw van je termijnbedrag.

Het termijnbedrag bestaat uit verschillende kosten. Uit de leveringskosten voor stroom en gas. Maar ook uit een bijdrage voor de netbeheerder en energiebelasting. Via je termijnbedrag betaal je namelijk ook netbeheerkosten. Wij zorgen er vervolgens voor dat dit bedrag bij je netbeheerder terecht komt. Hetzelfde geldt voor de energiebelasting. Die betaal je middels je termijnbedrag aan ons en dragen wij weer af. De hoogte van deze belasting wordt door de overheid vastgesteld en is bij alle energieleveranciers hetzelfde.

Je termijnbedrag aanpassen.

Je past je termijnbedrag eenvoudig aan in Mijn energiedirect.nl of in Regelneef app. Er zijn 2 situaties waarin je nog even moet wachten voordat je je termijnbedrag kunt aanpassen:
- Je krijgt binnen 2 maanden je jaarrekening. Nadat je je jaarrekening hebt ontvangen, kun je je termijnbedrag weer aanpassen.
- Je bent net klant bij ons geworden en je contract is nog niet gestart. Na de startdatum kun je je termijnbedrag aanpassen.

Waarom is mijn termijnbedrag verhoogd?

Kreeg je geld terug na je jaarrekening en is nu je termijnbedrag verhoogd? We leggen je uit hoe dit zit.

Soms passen we je termijnbedrag aan om te voorkomen dat je een jaar later (veel) moet bijbetalen.
 In de berekening van het termijnbedrag houden we rekening met:

- Je gemiddelde energieverbruik van de afgelopen jaren. Misschien verbruikte je afgelopen jaar minder energie, maar in de jaren daarvoor meer.
- Het weer. Was het afgelopen winter warmer dan gemiddeld, dan kan dat voor een lager energieverbruik gezorgd hebben. We houden rekening met historische KNMI-gegevens over een langere periode.
- Schommelingen in de energieprijzen. Hier vallen ook kosten vanuit de netbeheerder, of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen onder. Een stijging in deze tarieven verwerken we in je nieuwe termijnbedrag. Daardoor kan het hoger kan zijn.

Waarom is mijn termijnbedrag verlaagd?

Moest je bijbetalen na je jaarrekening en is je termijnbedrag nu verlaagd? We leggen het uit.

Na het opmaken van je jaarrekening, berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Soms passen we je termijnbedrag aan om te voorkomen dat je te veel betaalt. In de berekening van het termijnbedrag houden we rekening met:

- Het gemiddelde energieverbruik van de afgelopen jaren. Je verbruikte dit jaar misschien meer energie, maar daarvoor juist (veel) minder.
- Het weer. Was het deze winter kouder dan gemiddeld? Dan heb je meer gas verbruikt en dat zie je terug op je jaarrekening. Voor je termijnbedrag rekenen we met KNMI-gegevens over meerdere jaren.
- Schommelingen in energieprijzen. Ook kosten vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, zorgen soms voor een lager termijnbedrag.

Ook handig om te weten over het termijnbedrag.

Kom je er zelf echt niet uit?
Chat met ons!