Aan het laden...
Sinds 2002 altijd voordelige energie voor jou.

Termijnbedrag

Uw termijnbedrag is het bedrag dat u iedere maand aan energiedirect.nl betaalt. U past dit bedrag eenvoudig zelf aan als er bijvoorbeeld bij u thuis iets verandert. Zo heeft u zelf de controle over uw jaarrekening.

Mijn termijnbedrag aanpassen

Vraag en antwoord

Hoe is mijn termijnbedrag opgebouwd?

Uw termijnbedrag bestaat uit:

  • leveringskosten voor stroom en/of gas
  • vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk
  • belastingen van de overheid (energiebelasting, opslag duurzame energie en btw)

De vaste netbeheerkosten en belastingen dragen we af aan de netbeheerder en de overheid.

In Mijn energiedirect.nl ziet u uit welke bedragen uw termijnbedrag is opgebouwd.

Hoe kan ik mijn termijnbedrag berekenen?

Bereken in 3 stappen uw termijnbedrag en ontdek onze scherpe tarieven.

Hoe komt mijn termijnbedrag tot stand wanneer ik ga verhuizen?

Bij uw nieuwe woning hoort vaak een ander verbruik dan bij uw oude woning. Uw termijnbedrag wordt na de verhuizing opnieuw berekend en kan daarom afwijken van het termijnbedrag voor uw oude woning. We berekenen uw nieuwe termijnbedrag op basis van het historische stroom- en gasverbruik van uw nieuwe woning.

Binnen 4 weken nadat de levering is gestart, brengen we het nieuwe termijnbedrag in rekening.

Hoe wordt mijn verwachte stroom- en gasverbruik berekend?

Uw verwachte stroom- en gasverbruik is gebaseerd op uw verbruik tijdens het voorgaande jaar. Ook wordt rekening gehouden met gemiddelde temperaturen van de afgelopen 20 jaar.

Als u net klant bent geworden bepalen we uw verbruik op basis van het historisch verbruik van uw woning.

Verandert mijn betaalwijze door een betalingsregeling?

Betaalt u uw facturen via automatische incasso, dan verandert uw betaalwijze niet.

Als u handmatig betaalt, verandert uw betaalwijze wel. Uw betaalwijze wordt omgezet naar automatische incasso.

Waarom kan ik mijn termijnbedrag niet aanpassen?

Als u uw jaarrekening binnen 2 maanden ontvangt, is het niet mogelijk uw termijnbedrag aan te passen. Na het ontvangen van uw jaarrekening, kunt u uw termijnbedrag weer aanpassen.

Wanneer krijg ik mijn jaarrekening?
Hoe pas ik mijn termijnbedrag aan?

Uw termijnbedrag past u eenvoudig zelf aan in Mijn energiedirect.nl. Of ga eerst naar de Vooruitkijker voor advies over de hoogte van uw termijnbedrag.

Mijn termijnbedrag aanpassen

Naar de Vooruitkijker

Waarom is mijn termijnbedrag verhoogd?

We verhogen uw termijnbedrag als:

  • we op basis van uw verbruik verwachten dat u volgend jaar meer stroom en/of gas verbruikt
  • u moest bijbetalen op uw jaarrekening

U kunt uw termijnbedrag eenvoudig zelf aanpassen via Mijn energiedirect.nl.

Hoe pas ik mijn termijnbedrag aan?

Wanneer betaal ik mijn eerste termijnbedrag?

We brengen uw eerste termijnbedrag binnen 2 weken na het starten van de levering in rekening.

Betaalt u handmatig, dan heeft u 14 dagen de tijd om de factuur te betalen. Betaalt u via automatische incasso, dan ziet u in Mijn energiedirect.nl op welke datum we het termijnbedrag afschrijven.

Mijn betaaldatum bekijken

Wanneer betaal ik het laatste termijnbedrag als ik heb opgezegd?

Binnen 6 weken nadat uw contract is afgelopen, krijgt u de eindrekening. Het kan zijn dat u daarna nog een termijnbedrag aan ons betaalt. Dit bedrag hebben we dan al wel verrekend met uw eindrekening.

Waarom ontvang ik geen facturen meer?

Betaalt u via automatische incasso, dan ontvangt u geen maandelijkse facturen voor uw termijnbedrag. In het betalingsoverzicht in Mijn energiedirect.nl vindt u een overzicht van uw termijnbedragen en uw jaarrekening(en).

Mijn betalingsoverzicht bekijken

Maakt u zelf elke maand uw termijnbedrag aan ons over, dan ontvangt u standaard uw factuur per e-mail.

Heeft u een andere vraag? Stel uw vraag aan ons.