Alles wat je moet weten.
Je betaalt voor de energie die wij jou leveren. Hoeveel dat is, hangt af van de tarieven en je energieverbruik. De tarieven kunnen veranderen en je energieverbruik weten we pas aan het eind van je contractjaar. Daarom betaal je vanaf het moment dat je klant bent, alvast elke maand een deel van je rekening. Dat is het termijnbedrag.
Kreeg je geld terug na je jaarrekening en is nu je termijnbedrag verhoogd? We leggen het uit.
Het termijnbedrag bestaat uit verschillende kosten. Uit de leveringskosten voor stroom en gas. Maar ook uit een bijdrage voor de netbeheerder en energiebelasting. Via je termijnbedrag betaal je namelijk ook netbeheerkosten. Wij zorgen er vervolgens voor dat dit bedrag bij je netbeheerder terecht komt. Hetzelfde geldt voor de energiebelasting. Die betaal je middels je termijnbedrag aan ons en dragen wij weer af. De hoogte van deze belasting wordt door de overheid vastgesteld en is bij alle energieleveranciers hetzelfde.
Je past je termijnbedrag eenvoudig aan in Mijn energiedirect.nl of in Regelneef app. Er zijn 2 situaties waarin je nog even moet wachten voordat je je termijnbedrag kunt aanpassen:
Kreeg je geld terug na je jaarrekening en is nu je termijnbedrag verhoogd? We leggen je uit hoe dit zit.
Soms passen we je termijnbedrag aan om te voorkomen dat je een jaar later (veel) moet bijbetalen. In de berekening van het termijnbedrag houden we rekening met:
Moest je bijbetalen na je jaarrekening en is je termijnbedrag nu verlaagd? We leggen het uit.
Na het opmaken van je jaarrekening, berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Soms passen we je termijnbedrag aan om te voorkomen dat je te veel betaalt. In de berekening van het termijnbedrag houden we rekening met:
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
Soms verhogen of verlagen we je termijnbedrag voor het nieuwe jaar. Zodat je aan het eind van het jaar niet voor verrassingen komt te staan. Dit doen we bijvoorbeeld in de volgende situaties:
En we houden altijd rekening met schommelingen in leveringskosten. Deze schommelingen hebben invloed op variabele contracten. Ook hogere kosten vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, zorgen soms voor een hoger termijnbedragadvies. Deze kosten hebben invloed op vaste en variabele contracten.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Er zijn 2 situaties waarin het even niet mogelijk is om je termijnbedrag aan te passen.
Gelden deze situaties niet voor jou? Misschien is er iets anders aan de hand. Neem online contact met ons op. Dan regelen we het voor je.
Heeft dit antwoord je geholpen?
We willen voorkomen dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen óf elke maand te veel betaalt. Daarom houden we je verbruik goed in de gaten. En adviseren we soms om je termijnbedrag te verhogen of te verlagen. Dat doen we als:
Ook gewijzigde kosten (meestal per 1 januari) vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, hebben invloed op je termijnbedragadvies.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Ja. We schatten in hoeveel je zonnepanelen per jaar opleveren en hoeveel stroom je teruglevert aan het net. Dit doen we op basis van je teruglevering en KNMI-gegevens.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je termijnbedrag bestaat uit:
Hoe we je termijnbedrag berekenen, hangt af van je situatie:
Nieuwe klant
Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Heb je je jaarverbruik zelf doorgegeven? Dan hebben we dat verbruik meegenomen in onze berekening.
Verlenging
Als je je contract verlengt, schatten we je nieuwe jaarverbruik in op basis van je verbruik van het afgelopen jaar. Je nieuwe verbruik en de tarieven van je nieuwe contract, gebruiken we om je termijnbedrag te berekenen.
Nieuw contractjaar en verhuizing
We berekenen elk jaar je termijnbedrag opnieuw. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar, de energieprijzen en belastingen. Ook als je verhuist, maken we een nieuwe berekening. Hierbij kijken we naar je eerdere verbruik en je nieuwe woning.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Jazeker! In Mijn energiedirect.nl pas je onder ‘persoonlijke gegevens’ snel en eenvoudig de betaaldatum van je termijnbedrag aan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
In je nieuwe huis ga je misschien meer of minder verbruiken. Daarom berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Als je je verhuizing doorgeeft, zie je direct wat je nieuwe termijnbedrag is. Dit pas je zelf makkelijk aan in Mijn energiedirect.nl of de Regelneef app.
Heeft dit antwoord je geholpen?