Aan het laden...
Sinds 2002 altijd voordelige energie voor jou.

Termijnbedrag

Uw termijnbedrag is het bedrag dat u iedere maand aan energiedirect.nl betaalt. U past dit bedrag eenvoudig zelf aan als er bijvoorbeeld bij u thuis iets verandert. Zo heeft u zelf de controle over uw jaarrekening.

Mijn termijnbedrag aanpassen

Vraag en antwoord

Hoe is mijn termijnbedrag opgebouwd?

Uw termijnbedrag bestaat uit:

  • leveringskosten voor stroom en/of gas
  • vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk
  • belastingen van de overheid (energiebelasting, opslag duurzame energie en btw)

De vaste netbeheerkosten en belastingen dragen we af aan de netbeheerder en de overheid.

In Mijn energiedirect.nl ziet u uit welke bedragen uw termijnbedrag is opgebouwd.

Hoe kan ik mijn termijnbedrag berekenen?

Met de Vooruitkijker berekent u eenvoudig uw termijnbedrag. 

Bent u nog geen klant? Bereken in 3 stappen uw termijnbedrag en ontdek onze scherpe tarieven.

Hoe komt mijn termijnbedrag tot stand wanneer ik ga verhuizen?

Bij een nieuwe woning hoort vaak een ander verbruik. Daarom berekenen we het termijnbedrag opnieuw. Uw nieuwe termijnbedrag kan anders zijn dan het termijnbedrag voor uw oude woning. 

Binnen 4 weken nadat de levering is gestart, brengen we het nieuwe termijnbedrag in rekening.

Hoe wordt mijn verwachte stroom- en gasverbruik berekend?

Uw verwachte stroom- en gasverbruik is gebaseerd op uw verbruik tijdens het afgelopen jaar. Ook houden we rekening met de gemiddelde temperaturen van de laatste 20 jaar. 

Als u net klant bent geworden, bepalen we uw verbruik op basis van het eerdere verbruik van uw woning.

Verandert mijn betaalwijze door een betalingsregeling?

Betaalt u uw facturen via automatische incasso, dan verandert uw betaalwijze niet.

Als u handmatig betaalt, verandert uw betaalwijze wel. Uw betaalwijze wordt omgezet naar automatische incasso.

Waarom kan ik mijn termijnbedrag niet aanpassen?

U kunt uw termijnbedrag niet aanpassen als u: 

  • binnen 2 maanden uw jaarrekening krijgt. Na ontvangst van uw jaarrekening kunt u uw termijnbedrag weer aanpassen.  
  • net klant bent geworden en uw contract nog niet is gestart. U kunt uw termijnbedrag aanpassen na de startdatum.
Wanneer krijg ik mijn jaarrekening? 

Wanneer gaat mijn contract in?

Hoe pas ik mijn termijnbedrag aan?

Uw termijnbedrag past u eenvoudig zelf aan in Mijn energiedirect.nl. Of ga eerst naar de Vooruitkijker voor advies over de hoogte van uw termijnbedrag.

Mijn termijnbedrag aanpassen 

Naar de Vooruitkijker

Waarom is mijn termijnbedrag verhoogd?

We verhogen uw termijnbedrag als:

  • we op basis van uw verbruik verwachten dat u volgend jaar meer stroom en/of gas verbruikt
  • u moest bijbetalen op uw jaarrekening

U kunt uw termijnbedrag eenvoudig zelf aanpassen via Mijn energiedirect.nl.

Hoe pas ik mijn termijnbedrag aan?

Wanneer betaal ik mijn eerste termijnbedrag?

We brengen uw eerste termijnbedrag binnen 2 weken na het starten van de levering in rekening.

Betaalt u handmatig, dan heeft u 14 dagen de tijd om de factuur te betalen. Betaalt u via automatische incasso, dan ziet u in Mijn energiedirect.nl op welke datum we het termijnbedrag afschrijven.

Mijn betaaldatum bekijken

Waarom betaal ik nog een termijnbedrag, terwijl ik al heb opgezegd?

Het kan gebeuren dat u ná uw eindrekening nog een factuur voor uw termijnbedrag krijgt. We vragen u deze factuur te betalen, omdat we het bedrag al van uw eindrekening hebben afgetrokken. U betaalt dus nooit meer dan u verbruikt. 

Mijn eindrekening bekijken

Waarom ontvang ik geen facturen meer?

Betaalt u via automatische incasso, dan ontvangt u geen maandelijkse facturen voor uw termijnbedrag. In het betalingsoverzicht in Mijn energiedirect.nl vindt u een overzicht van uw termijnbedragen en uw jaarrekening(en).

Mijn betalingsoverzicht bekijken

Maakt u zelf elke maand uw termijnbedrag aan ons over, dan ontvangt u standaard uw factuur per e-mail.

Kan ik de afschrijfdatum van mijn termijnbedrag aanpassen?
Dat kan. Neem hiervoor telefonisch contact op met onze klantenservice.
Heeft u een andere vraag? Stel uw vraag aan ons.