Incassoproces en hulp bij betalen.

Kan gebeuren, je bent een keer te laat met betalen, of je bent het vergeten. Niks aan de hand als je na de herinnering gewoon betaalt. Wacht je langer, dan kunnen er extra kosten bij komen. Op tijd betalen is dus beter. Ben je toch te laat of kun je niet betalen? Wij leggen uit welke stappen we zetten als je niet betaalt en wat je kunt doen als betalen even niet lukt.

Incassoproces.

Hieronder lees je precies wat we doen als je een factuur niet betaalt.

Stap 1

Stap 1

Je ontvangt een factuur. Dat kan een maandfactuur, jaarrekening of eindrekening zijn. Je hebt 14 dagen om te betalen.

Stap 2

Stap 2

Je ontvangt een herinnering. Je hebt 14 dagen om te betalen, zonder extra kosten.

Stap 3

Stap 3

Je ontvangt een aanmaning. Je hebt 7 dagen om te betalen. Er komen nu extra kosten bij: €25,- per factuur. Dit is conform de Wet Incasso Kosten.

Stap 4

Stap 4

Je ontvangt de laatste betaalmogelijkheid. Dit is echt de laatste keer dat we je een bericht sturen. Je hebt nog 5 dagen om te betalen. Ook nu betaal je extra kosten: €15,- per factuur. Dit is conform de Wet Incasso Kosten.

Stap 5

Stap 5

We ontbinden je contract. Je hebt vanaf nu geen energiecontract meer. Het gevolg is dat je mogelijk wordt afgesloten van gas en elektriciteit. De kosten voor het afsluiten berekent de netbeheerder aan je door. We stoppen je contract niet als je kunt aantonen dat er ernstige gezondheidsrisico’s zijn als je afgesloten bent of als je aangemeld bent voor schuldhulpverlening. Bel hiervoor met onze klantenservice.

Stap 6

Stap 6

Je ontvangt de eindrekening. Je contract is gestopt en daarom maken we de eindrekening op. Hierop staan alle kosten die je nog moet betalen, zonder de nog openstaande facturen. Je hebt 14 dagen om te betalen.

Stap 7

Stap 7

We schakelen een incassobureau in voor de bedragen die nog open staan. Hier komen mogelijk extra incasso- en/of gerechtelijke kosten bij.

Als betalen even niet lukt.

Heb je hulp nodig bij het betalen van je energiefacturen of heb je problematische schulden? Dan adviseren we je contact op te nemen met een schuldhulpverlenende instantie. Je gemeente kan je hiermee helpen.

Wil je dat wij je aanmelden bij de gemeente, vul dan het SHV antwoordformulier in. E-mail het formulier naar aanvraag.schuldhulp@energiedirect.nl of stuur het per post naar het adres dat op het formulier staat. Je kunt op het formulier maar één optie aankruisen. Bij meerdere aangekruiste opties kunnen we het formulier niet in behandeling nemen.

Deze websites geven meer informatie over (het voorkomen van) financiële problemen:

Groene stroom en gas van energiedirect.nl

Betaalmogelijkheden en Mijn energiedirect.nl.

Veel klanten willen de betaaldatum van hun maandfactuur aanpassen. Bij energiedirect.nl kun je dat zelf bepalen. Je past hem eenvoudig zelf aan in de app Regelneef. Lees hier meer antwoorden op vragen van klanten over de betaalmogelijkheden bij energiedirect.nl.

Wil je weten hoe je betalingen ervoor staan? Dat kun je zien in je persoonlijke account. Online in Mijn energiedirect.nl en op je telefoon of tablet in de app Regelneef. Je ziet zowel je openstaande als betaalde facturen. Zo weet je precies waar je aan toe bent. Heb je vragen over facturen en betalen? Kijk dan bij de veelgestelde vragen over openstaande facturen.