Alles over de energieprijzen. Zo zit het.

Je energierekening.

Vanaf 1 januari 2025 verandert je energierekening. Sommige dingen worden goedkoper, andere duurder. Waarschijnlijk wordt je energierekening hierdoor hoger. Dit gaat er veranderen:

Nieuwe variabele tarieven.

Vanaf 1 januari 2025 veranderen onze variabele tarieven. Het stroomtarief gaat omlaag en het gastarief gaat omhoog. Heb je een variabel contract? Dan krijg je uiterlijk 1 december een mail met de nieuwe tarieven.

Heb je een vast contract? Dan blijven je tarieven hetzelfde totdat je contract afloopt.

De belasting gaat omlaag.

In 2025 betaal je waarschijnlijk minder belasting voor stroom en gas. Dit geldt voor iedereen met een energiecontract. Het maak niet uit wat voor contract of welke leverancier je hebt. Eind december bepaalt de overheid de definitieve tarieven voor de energiebelasting.

De netbeheerkosten gaan omhoog.

Je netbeheerder (zoals Liander, Enexis of Stedin) zorgt voor het onderhoud van het energienetwerk. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaan de kosten hiervoor omhoog. We verwachten dat deze kosten ongeveer 5 euro per maand stijgen. Eind december weten we hoeveel de kosten precies stijgen.

Een vast energiecontract afsluiten. Zo gepiept.

Een vast contract met extra scherpe tarieven voor 100% groene stroom en gas. Voor jou geen hogere tarieven tijdens de dure wintermaanden. Da’s fijn! De deal is er voor iedereen. Of je net klant wordt of al jaren bent. Check snel de deals en mis ze niet.

Veelgestelde vragen over vaste contracten.

Logische vraag. Want je tarieven staan natuurlijk vast. Je verbruik, de energiebelasting en netbeheerkosten kunnen wél veranderen. In 2025 gaat de belasting omlaag en de netbeheerkosten omhoog.. Hierdoor ga je meer betalen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

De energiemarkt blijft onzeker. Het is niet duidelijk wat de tarieven in de toekomst doen. Ook de afloop van het prijsplafond zorgt voor minder zekerheid. Met een vast contract weet je waar je aan toe bent. En hoef je je geen zorgen te maken over stijgende energieprijzen. Dat geeft rust. Aan jou de keus!

Heeft dit antwoord je geholpen?

Binnen 14 dagen kun je nog een ander contract afsluiten.

  • Om je energiecontract te annuleren, bel je 073-850 18 05 (ma. t/m vr. van 9.00 tot 14.00 uur). Dit telefoonnummer kun je alleen gebruiken voor het annuleren van je contract.
  • We annuleren het contract voor je
  • We maken het nieuwe contract in orde.

Zo geregeld! 

Meer over annuleren.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Hulp bij betalen.

De hoge energieprijzen kunnen het moeilijker maken om je energierekening te betalen. Check in de Vooruitkijker of je termijnbedrag nog matcht met je verbruik en pas zo nodig je termijnbedrag aan. Zo voorkom je verrassingen op je jaarrekening.

Bespaarklaar.

Het is slim om je verbruik goed in de gaten te houden en bewust met je energie om te gaan. De verwarming een graadje lager of iets minder lang douchen kan al verschil maken op je energierekening. Bekijk onze slimme energiebesparende tips.

Moet ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Je termijnbedrag is gebaseerd op onze tarieven en je verwachte jaarverbruik.

Met de Vooruitkijker in de Regelneef app of in Mijn Energiedirect check je of je termijnbedrag nog klopt. Zo voorkom je verrassingen op je jaarrekening.

Ook handig om te weten over de energieprijzen.

Nog meer vragen over de energieprijzen? Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen.

Je tarieven gaan omhoog doordat de inkoopprijzen voor stroom en gas zijn gestegen.  

We nemen je nieuwe tarieven mee in het advies voor je termijnbedrag. Zo kun je je termijnbedrag daarop aanpassen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je nieuwe tarieven gelden voor 3 maanden. Als de tarieven daarna veranderen, krijg je uiterlijk 30 dagen van tevoren een e-mail met je nieuwe tarieven.

Goed om te weten: tarieven mogen bij uitzondering eerder gewijzigd worden.

Heeft dit antwoord je geholpen?