Phishing & nepmails.Check 't zelf.
Slimme tips tegen phishing.
Bij ons regel je je energiezaken zelf makkelijk online. Handig, maar het moet wel veilig zijn. Wil je weten hoe je risico’s voorkomt? Op deze pagina lees je wat je kunt doen tegen phishing. Zo houd je zelf de touwtjes in handen. Wel zo fijn.
Let op: Wij vragen je nooit om jouw wachtwoord, volledige rekeningnummer of om jouw wachtwoord of e-mailadres te wijzigen via e-mail, telefoon, sms of chat. Deel deze gegevens dus nooit met anderen.
Wat is phishing?
Zo herken je phishingberichten.
Een nepmail.
Zo herken je (vaak) nepmails:
- De mail heeft een aanhef zonder naam, zoals 'Beste klant' of 'Geachte lezer'.
- Je moet persoonlijke gegevens aanpassen of doorgeven.
- De afzender dreigt met maatregelen, zoals het verwijderen van je account.
- De tekst is in gebrekkig Nederlands geschreven.
- De mail komt in je spambox.
Een officiële mail.
Gaat een mail over je persoonlijke situatie gaat? Dat staat er altijd je klantnummer in. Ontvang je een mail over je factuur? Dan staat de factuur ook in Mijn Energiedirect en de Regelneef app. Dit zijn onze officiële e-mailadressen:
- noreply@servicemail.energiedirect.nl
- overeenkomst@energiedirect-aanbieding.nl
- info@energiedirectparticulier.nl
- email@energiedirect.nl
- voorjou@energie.energiedirect.nl
Een officiële sms.
Zo herken je een officiële sms van Energiedirect:
- De naam van de afzender is Energiedirect.
- Je ziet geen telefoonnummer.
- Als er een betaallink in het bericht staat, is het een iDeal-link die naar betalen.energiedirect.nl gaat.
Social media.
Ook op social media proberen internetcriminelen persoonlijke gegevens te achterhalen. Ze nemen bijvoorbeeld contact op via een nep WhatsApp account. Trap er niet in! We sturen je nooit belangrijke berichten via WhatsApp.
Regel ‘t zelf.
Volg onderstaande stappen als je een phishingbericht ontvangt. Of als je twijfelt.
- Verwijder het bericht en markeer de afzender als spam.
- Klik nooit op links in het bericht en open geen bijlagen. Heb je dat toch gedaan? Verander dan meteen je wachtwoord van Mijn Energiedirect en/of de Regelneef app.
- Hier controleer je ook makkelijk of er echt een factuur openstaat.
- Sla het bericht op of maak er een foto van. Stuur deze in een bijlage naar internetfraude@energiedirect.nl. Dan controleren wij of het bericht echt is.
- Nep? Dan plaatsen we het bericht op deze pagina en waarschuwen we onze klanten. Zo help je mee om phishing tegen te houden.
- Meld internetfraude op fraudehelpdesk.nl. Je vindt hier ook meer tips en voorbeelden.
Dit kun je doen tegen een misleidende verkoop.
We horen regelmatig dat klanten onbewust of ongewild overstappen naar een andere leverancier. Misleidende verkopers gebruiken argumenten als: 'Je gaat maandelijks minder betalen', 'Je woont nu buiten Energiedirect gebied' of 'Je krijgt veel voordeel op energietarieven'.
Spijt? Geen probleem. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd. Geef bij de andere leverancier aan dat je je contract wilt annuleren. Dan blijf je gewoon klant bij Energiedirect. Check je contract in Mijn Energiedirect of de Regelneef app. Zo geregeld!
Wat doet Energiedirect om phishing tegen te gaan?
Ook handig om te weten over phishing.
Ik heb een mail gekregen over mijn factuur van augustus. Hoe weet ik zeker dat deze van Energiedirect is?
We snappen dat je zeker wilt weten of dit bericht van ons komt. Gelukkig kun je dit makkelijk zelf checken:
- Ga naar Mijn Energiedirect of open de Regelneef app
- Klik in Mijn Energiedirect op Facturen en betalen, en in de Regelneef app op Facturen bekijken
- Je ziet daar meteen of er nog een betaling openstaat
Zie je het openstaande termijnbedrag hier terug? Dan klopt de mail die je hebt ontvangen. Je kunt veilig betalen of wachten tot het termijnbedrag automatisch wordt afgeschreven. Dit gebeurt dan tegelijk met de afschrijving in september.
Als je je termijnbedrag ondertussen al zelf hebt betaald, hoef je niets te doen.Heeft dit antwoord je geholpen?
