De opzegboete.Zo zit het.

Handig om te weten voordat je opzegt.

Ga je ons verlaten? Da’s jammer! Zeg je je contract eerder op dan afgesproken, dan betaal je in veel gevallen een opzegboete. Vanaf 1 juni 2023 zijn er nieuwe regels voor de opzegboete. Deze regels gelden voor iedereen die vanaf dat moment een vast contract afsluit. Check hoe het werkt.

Nieuwe regels opzegboete.

Als je je energiecontract voor de einddatum opzegt, hebben we te veel energie voor je ingekocht. Dat is voor ons een risico. Zeker met de schommelende energieprijzen. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nieuwe regels voor de opzegboete opgesteld.

Contract afgesloten vanaf 1 juni 2023.

 De hoogte van je opzegboete af van:  

  • de hoeveelheid energie die je nog zou afnemen.  
  • het prijsverschil tussen jouw contract en een nieuw vergelijkbaar contract.  

Contract afgesloten vóór 1 juni 2023.

 Heb je vóór 1 juni 2023 een vast contract af gesloten? Dan gelden voor jou de oude regels tot de einddatum van je contract.

Weegschaal met eurotekens als symbool voor het prijsverschil tussen jouw contract en een nieuw vergelijkbaar contract

Check je opzegboete.

Heb je een vast contract bij ons? In Mijn Energiedirect check je zelf welke boete je betaalt als je dit contract op een bepaalde datum opzegt. Da’s handig!

Hoe berekenen we de nieuwe opzegboete?

Om je opzegboete te berekenen, beantwoorden we de volgende vragen:

  1. Wat is je verwachte jaarverbruik per kilowattuur (kWh)? Je netbeheerder stelt dit vast.
  2. Hoeveel zou je op basis daarvan nog verbruiken tot het einde van je contract (overgebleven verbruik)?
  3. Wat kost je overgebleven verbruik met jouw contract?
  4. Wat kost je overgebleven verbruik met een nieuw vergelijkbaar contract?

Het verschil tussen deze 2 bedragen is je opzegboete.

Voorbeeld voor stroom:

  • Vastgesteld jaarverbruik: 2.900 kWh stroom
  • Overgebleven verbruik: 2.800 kWh
  • Kosten overgebleven verbruik jouw contract: 2.800 kWh x € 0,40 = € 1.120
  • Kosten overgebleven verbruik vergelijkbaar contract: 2.800 kWh x € 0,30 = € 840

Je opzegboete voor stroom: € 1.120 - € 840 = € 280.

Oude opzegboete.

Heb je vóór 1 juni 2023 een vast contract afgesloten? Dan gelden de oude regels voor de boete. De hoogte van je boete hangt af van hoe lang je contract nog loopt.
  • Oude boete voor stroom én gas.

     Overgebleven looptijd  Je betaalt
     Minder dan 1,5 jaar   € 100
     Tussen 1,5 en 2 jaar  € 150
     Tussen 2 en 2,5 jaar  € 200 
     Langer dan 2,5 jaar  € 250

    Je betaalt geen boete als je verhuist en je je contract meeneemt naar je nieuwe adres. Lees meer over verhuizen en je energiecontract.


  • Oude boete voor stroom óf gas.

    Overgebleven looptijd   Je betaalt 
     Minder dan 1,5 jaar   € 50
     Tussen 1,5 en 2 jaar   € 75
     Tussen 2 en 2,5 jaar  € 100
     Langer dan 2,5 jaar  € 125

    Je betaalt geen boete als je verhuist en je je contract meeneemt naar je nieuwe adres. Lees meer over verhuizen en je energiecontract.


Terugbetalen opzegboete voor nieuwe klanten.

Ben je klant geworden bij Energiedirect? Slim bezig! Vraagt je vorige leverancier een opzegboete, omdat je het contract eerder hebt opgezegd? Wij betalen deze boete helaas niet terug. Controleer daarom goed de einddatum van je huidige contract. Wil je geen boete betalen? Kijk dan of je de startdatum van je contract nog kunt aanpassen via 'Mijn contract' in Mijn Energiedirect.

Een scherpe deal zonder boete? Verleng je contract.

Het verlengen van je contract is online zo gepiept. Geen gedoe met opzegboetes, maar direct profiteren bij je vertrouwde energieleverancier. Slim bezig.
 

Ook handig om te weten over de opzegboete.

Nog vragen of op zoek naar meer info over de opzegboete? Hier vind je antwoorden waarmee we onze klanten vaak helpen.
  • Kan ik zien hoe hoog mijn boete wordt voor ik mijn contract opzeg?

    Ja, in Mijn Energiedirect bereken je zelf hoe hoog je boete wordt als je vandaag opzegt voor een bepaalde datum. Wel zo handig!
  • Is de nieuwe opzegboete bij alle energieleveranciers hetzelfde?

    Ja, de opbouw van de nieuwe opzegboete is altijd gebaseerd op de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Maar de hoogte van je opzegboete is niet altijd hetzelfde. Die hangt af van:

    • Je verwachte jaarverbruik. Je netbeheerder stelt dit vast.
    • De hoeveelheid stroom en/of gas die je op basis daarvan nog zou gebruiken tot het einde van je contract.
    • De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in je huidige contract.
    • De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in een nieuw, vergelijkbaar contract.
    • Het verschil tussen deze bedragen is je opzegboete. 
  • Kan mijn boete ook negatief zijn?

    Als de prijs van een vergelijkbaar contract hoger is dan jouw contractprijs, hoef je geen boete te betalen. Je boete kan dus niet negatief zijn.
  • Hoe weet ik wat de prijs van een vergelijkbaar contract is?

    Het tarief van een nieuw vergelijkbaar contract bepalen we met een referentieproduct. Bekijk onze referentieproducten.

  • Vergoeden jullie de opzegboete die ik aan mijn vorige leverancier moet betalen?

    Vraagt je vorige leverancier een opzegboete, omdat je het contract eerder hebt opgezegd? Wij betalen deze boete niet terug. Controleer daarom goed de einddatum van je huidige contract. Wil je geen boete betalen? Kijk dan of je de startdatum van je contract nog kunt aanpassen via Mijn Energiedirect.